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Thèse Année : 2020

Framing Pakistani Hijras’ Discursive Positioning on Gender, State and Society : analyzing Transgender Language, Identity and Subjectivity

Cerner le positionnement discursif des hijras pakistanais sur le genre, l'État et la société : analyse de la langue, de l'identité et de la subjectivité transgenre

Résumé

This thesis explores Pakistani hijras positioning vis-à-vis gender, state and society. The study inspects the prevailing theoretical aspects of gender to formulate new avenues of thinking, theorizing and living. It analyzes the existing discursive practices influencing hijras’ identity and subjectivity. It examines the self-Other relationship in the formation of identity and subjectivity. This study suggests that the gaze of the self and the gaze of others play a great role in forming and shaping the individuals, their identity, and subjectivity. The discourse of Others has great impact on the discourse of the self. The discourse of Others cultivates particular ways of thinking and responding. The social actors under this discursive influence behave in a particular predefined and preplanned ways in dayto-day communicative events. Identity can be transformed and reshaped by constructing positive discourse. Hijras’ self-discourse reveals that lack of identity is deeply linked to the lack-ofhaving issues. The more lacks the small others have, the more power and prestige the grand Others will have. In order to minimize the gap between us versus them and to achieve equality in the society, it is necessary to identify and fix the lack-of-having. This study also suggests the inclusion of gender-neutral pronouns in Urdu language to produce positive subjectivities
Cette thèse explore le positionnement des hijras pakistanais vis-à-vis du genre, de l'État et de la société. L'étude examine les aspects théoriques dominants du genre pour formuler de nouvelles pistes de réflexion, de théorisation et de vie. Il analyse les pratiques discursives existantes qui influencent l’identité et la subjectivité des hijras. Il examine la relation soi-autre dans la formation de l'identité et de la subjectivité. Cette étude suggère que le regard de soi et le regard des autres jouent un grand rôle dans la formation et le modelage des individus, de leur identité et de leur subjectivité. Le discours des autres a un grand impact sur le discours de soi. Le discours des autres cultive des modes particuliers de pensée et de réponse. Les acteurs sociaux sous cette influence discursive se comportent d'une manière particulière prédéfinie et pré-planifiée lors d'événements de communication quotidiens. L'identité peut être transformée et remodelée en construisant un discours positif. L'auto-discours des Hijras révèle que le manque d'identité est profondément lié au manque d’avoir au sens lacanien du terme. Plus les petits autres sont marqués par ce manque, plus les Grands Autres auront de pouvoir et de prestige. Afin de minimiser l'écart entre nous et eux et de parvenir à l'égalité dans la société, il est nécessaire d'identifier et de corriger le manque d'avoir. Cette étude suggère également l'inclusion de pronoms neutres dans la langue ourdoue pour produire des subjectivités positives
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Origine : Version validée par le jury (STAR)

Dates et versions

tel-03412543 , version 1 (03-11-2021)

Identifiants

  • HAL Id : tel-03412543 , version 1

Citer

Shazia Akbar Ghalzai. Framing Pakistani Hijras’ Discursive Positioning on Gender, State and Society : analyzing Transgender Language, Identity and Subjectivity. Linguistics. Université Paris-Nord - Paris XIII, 2020. English. ⟨NNT : 2020PA131049⟩. ⟨tel-03412543⟩
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