L'Usage des TICs dans la formation des langues vivantes : cas du centre pilote de formation linguistique bilingue de Yaoundé-Cameroun - TEL - Thèses en ligne Accéder directement au contenu
Thèse Année : 2019

The Use of ICT in the process of training second language : case of Yaounde pilote center Cameroon

L'Usage des TICs dans la formation des langues vivantes : cas du centre pilote de formation linguistique bilingue de Yaoundé-Cameroun

Résumé

The use of Information and Communication Technologies (ICTs) in second language training is offered today as a panacea in attaining communication objectives.Therfore, in the second language (English for francophones and French for anglophones) teaching/learning process teachers in the Yaoundé bilingual linguistic pilot training center (in Cameroon) use arteacts such as audio equipements, video and online ressources to present the information ; adopting framework and support modalities in a view to reduce cognitive overloading due to decipling activity. These techno pedagogic tools with cognitive potentials (Karsenti and al, 2007) play and mediatisation role (Peraya, 1999). In such a context learners habe to call for their senses(auditive, visual) and develop strategies in oder to decipler, transcribe, and transform information into operational knowledge that could offert hem language skills (writting, speaking, listening, readind the second language).Our work aims at analysing the teaching (pedagogic or didactic), and learning activities (cognitive) and bring out psychoaffective and cognitive process put in place to achieve a communication competence in a multimedia tolls usage context.Data collection methodology center around the observation of daily classroom practices and two questionnaires for learners and teachers. With such tools quantitative and qualitative data have been collected and treated.We can keep in mind that in the teaching process, teachers put in place inciting style to attaind their curricular objectives. Moreover mobilised artefacts such as the official textbook (essential tool), related audio/video extracts as well as other ressources from the Internet are complementary and facilitate language skills acquisition, namely listening, speaking and/or writting.Nevertheless it has been noted that the use of audio-visual digital extrats learners face some phonological difficulties. It is therefore necessary to recommend that teachers should adapt teaching aids to learners socio-anthropological environment especially in lower classes to reduce cognitive charge.These work has permit us to put in evidence a variety of didactic approach which permitted learners to mobilize the scheme of actions (cognitive process) and transform information, in vision to mastering language skills.Key works : Teaching/learning process, activities, artefacts, language skills, cognitive and didactic analysis.
L’usage des technologies de l’information et de la communication (TICs) dans la formation en langue vivante au Cameroun apporte des solutions observables pour l’atteinte des objectifs de communication.Ainsi dans le processus d’enseignement/apprentissage de la langue seconde (anglais pour les francophones et français pour les anglophones), les enseignants du centre pilote de formation linguistique bilingue de Yaoundé (Cameroun) mobilisent des artefacts tels que les supports audio, vidéo et les ressources en ligne pour présenter l’information, adoptant des modalités d’encadrement et de soutien pour réduire la surcharge cognitive liée à l’activité de décryptage. Ces outils techno pédagogiques à potentiel cognitif (Karsenti et al, 2007) jouent le rôle de médiatisation (Peraya, 1999). Dans ce contexte les apprenants doivent mobiliser leur sens (auditif, visuel) et développer des stratégies, pour décrypter, transcrire, transformer l’information en savoir opérationnel qui pourrait leur apporter des habiletés langagières (écrire et parler la seconde langue). Pour comprendre les mécanismes qui faciliteraient l’acquisition des habiletés langagières des apprenants du centre de formation linguistique bilingue, notre travail consiste à analyser l’activité enseignante (didactique et cognitive) et l’activité des apprenants dans l’optique de déceler les processus cognitifs et psychoaffectifs mis en œuvre pour atteindre une compétence de communication dans un contexte d’utilisation d’outils multimédias.Notre méthodologie de recueil des données s’adossent sur l’observation des pratiques de classes et deux questionnaires pour apprenants et enseignants. Ces outils nous ont permis de recueillir des données à la fois qualitatives et quantitatives.Ces travaux nous ont permis de mettre en évidence certaines approches didactiques qui permettent aux apprenants de mobiliser des schèmes actions (processus cognitifs) pour transformer l’information en vue d’acquérir certaines aptitudes langagières (telles que écouter, parler et/ou écrire). De plus nous avons vérifié l’impact des artefacts mobilisés dans le processus d’enseignement/apprentissage.Mots clés : processus enseignement/apprentissage, activité, artefacts, habiletés langagières, analyse cognitive et didactique

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  • HAL Id : tel-02524643 , version 1

Citer

Jean-Yves Nkontchou Tchinkap. L'Usage des TICs dans la formation des langues vivantes : cas du centre pilote de formation linguistique bilingue de Yaoundé-Cameroun. Education. Université de Cergy Pontoise, 2019. Français. ⟨NNT : 2019CERG1006⟩. ⟨tel-02524643⟩
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