Thèse de doctorat en Langue et culture des sociétés anglophones anglophones
Sous la direction de François Brunet.
Soutenue en 2012
à Paris 7 .
As a leading 20 Century American photojournalism magazine, Life benefits from a prestigious aura turning it into an iconic entity — in press history, scholars usually refer to Life as a paragon of picture magazine when in the meantime Life plays a part in collective history as a Visual record of 20th Century American society -. The first part of this doctoral dissertation dedicated to examining the historiography of Life, explores the emblematic status held by Life, both on the academic field of press history and American studies. As a mainstream culture artifact, and under the impulsion of the counterculture of the 1960s, Life has largely been criticized for being a conservative media. Due to a dissatisfaction with the ideological critique towards Life — which often reduces the study of its editorial content to political issues — the second part of this work focuses on Life's editorial practices, so as to understand how its news content serves the establishment of a Visual culture, rather than offers a sole political statement. These first two parts are preliminary to the main purpose of this doctoral dissertation, which is to identify and analyze the main stakes that are raised when considering Life as a cultural artifact. Thus, the scope of the third part is to investigate Life's use of photography as means to celebrate and evaluate the cultural references the magazine highlights. The corpus of this investigation is a series of case studies, based on a selection of photo-essays published in Life during the early 1950s, when the magazine reached its golden age, so as to revisit this overrated area.
Defending a cultural history of Life Magazine during the 1950s : myth, photojournalism and rhetoric of the image, at the service of an american visual culture
Fleuron du photojournalisme américain du XXe siècle qui connaît son apogée pendant les années 1950, le magazine Life jouit d'une aura prestigieuse qui en fait une entité iconique de la presse périodique illustrée et de la culture américaine du XXe siècle. Classiquement convoqué dans la littérature en sa qualité de parangon d'un genre de presse modélisant des pratiques éditoriales, Life endosse également jouer un rôle de « mémoire visuelle » de la société américaine du XXe siècle. La présente thèse intègre ce statut emblématique de Life, à la croisée de deux champs d'investigations distincts que sont les études américaines et l'histoire de la presse, autour de trois grands axes : historiographie, pratiques éditoriales et iconographie du magazine. Ceci, afin d'identifier et d'analyser les principaux enjeux impliqués dans le projet « d'histoire culturelle » que nous défendons dans notre analyse du contenu éditorial du magazine. Ce projet, né d'une certaine insatisfaction face à une critique idéologique qui analyse le contenu éditorial de Life dans son seul contexte politique, se traduit par la volonté de mettre en œuvre une méthodologie qui se propose de revisiter les pratiques intellectuelles élaborées par Life autour de la photographie. En concevant la réflexion autour des fonctions heuristiques, narratives et cognitives des images photographiques — assorties de leur mise en récit à travers des essais photographiques fondés sur une relation iconotextuelle qui met le texte au service de la narration visuelle — l'objectif de cette thèse est de faire la lumière sur le contenu éditorial d'un magazine qui semble paradoxalement mal connu, au regard de son statut iconique.