Thèse de doctorat en Sciences de la communication
Sous la direction de Pierre Moeglin.
Soutenue en 2006
à Paris 13 .
Un ensemble cohérent de ressources pédagogiques multimédias – dit l’Université en ligne http://www. Univ-enligne. Prd. Fr (UeL) du Premier Cycle sur Mesure (PCSM) – a été produit entre 1980 et 2000, et est disponible en ligne dans le campus numérique C@mpusciences. Malgré les différents services d’accompagnement offerts, les usages sont encore peu nombreux. Le système éducatif peut-il évoluer avec les nouvelles technologies vers un enseignement « sur mesure »? Quelles passerelles jeter entre économie solidaire et économie libérale dans l’enseignement supérieur et le Service public en préservant ses valeurs? Les nouveaux partenariats entre universités et régions dans l’espace européen et international dans un processus de libéralisation, transforment-ils la culture de métier des enseignants ? Innover puis intégrer l’innovation dans l’enseignement supérieur participent d’un processus complexe conjuguant stratégies et logiques d’acteurs, bonne adéquation offre –demande, logiques socio-économiques, institutionnelles, culturelles, pédagogiques.
Communicationnal approach to a digital campus : genesis and current events
From a coherent set of multimedia educational resources, produced between 1980 and 2000 by the Ruca, of the uses varied of more than thousand hours of programs corresponding in the Deug of Sciences got in place. This resource is available on line in the digital campus C@mpusciences. In spite of the different services of accompaniment , the uses are still few if your compare to what was forecasted. To innovate, and then incorporate that innovation into university level teaching are both a part of the complex process. It is a process that brings together the various strategies and forms of logic of those involved, and in addition contains a fine mixture of supply and demand, social-economic, institutional and cultural logic, general pedagogy practices Can the education system evolve along with the latest in technology toward a form of "individualized" teaching? What footbridges could be used to link the distance between the social-based and free-market economies and their effect on higher education and the public service sector in Europe and internationally while at the same time preserving the worth of the latter?