Mémoires d'airain et de pierre, célébrations et représentations des Tirailleurs Africains.

par Cheikh Sakho

Projet de thèse en Lettres et Sciences Humaines - SHS

Sous la direction de Philippe Buton.

Thèses en préparation à Reims , dans le cadre de Ecole doctorale Sciences de l'homme et de la société (Reims, Marne) , en partenariat avec (CERHIC) Centre d'Etude et de Recherche en HIstoire Culturelle (laboratoire) depuis le 06-12-2011 .


  • Résumé

    Le Monument aux Héros de l'Armée Noire de Reims, « témoignage de reconnaissance envers les Enfants d'adoption de la France », inauguré en 1924 est emblématique de la tension entre mémoire et histoire. Il a disparu sous l'occupation nazie, sans laisser de traces, mais échappé à la damnation mémorielle grâce à son double de Bamako. Il existe peu de travaux sur la question, et à l'heure de la reconstruction du monument de Reims, il paraît opportun de faire le point plus généralement sur les statues, monuments et autres traces des Tirailleurs dans l'histoire coloniale. D'où la nécessité d'établir un catalogue raisonné des monuments et lieux de mémoire, témoignages de la spectacularisation de cette reconnaissance. L'intégration de cette mémoire dans le récit national a connu des trous ou des résurgences suivant les périodes, et pour en rendre compte il faudra étudier les conditions de production de ces monuments, leur réception, leurs origines, commandes publiques de l'État, des collectivités ou initiatives individuelles. La représentation officielle de ces Tirailleurs, qui ont pris part aux guerres menées par la France au XXème siècle jusqu'aux Indépendances, est souvent liée à la présentation raciste qu'en faisait la propagande allemande. Sur le plan intérieur, la République peine à concilier les efforts d'intégration et les revendications émancipatrices des soldats noirs. Ces contradictions, propres à l'aventure coloniale française, peuvent se lire aussi dans les iconologies et textes des différents monuments commémoratifs et se reflètent dans les débats actuels sur l'identité nationale. The 'Monument aux Héros de l'Armée Noire de Reims' erected in 'gratitude for the Children of adoption of France' in 1924 is an emblem of the tension between colonial history and memory. It was dismantled in September 1940; no traces of the memorial are to be found. It only escaped oblivion thanks to the Bamako twin-memorial. There is little research on this issue, and at the time of the reinstallation it might be useful to have a general assessment of statues, memorials and other traces left by the Tirailleurs. Hence the need to catalogue the monuments and places of memories in the French public space. This colonial memory has lapsed at times in the national story-telling, that is why it is necessary to study the conditions of production of these memorials, how they were received by the public, where they originated from, private or public spheres. The official representation of these Tirailleurs is countered by the racist presentation made by the German propaganda. The French Republican ideal of integration has often clashed with the emancipation claims of the Black troops. These tensions, which are peculiar to French colonial history, may also be read in the iconologies and texts of the memorials. To this day, they pervade most debates on French national identity.

  • Titre traduit

    Bronze and stone memories,celebrations and representations of African Tirailleurs


  • Résumé

    The "Monument aux Héros de l'Armée Noire de Reims" erected in "gratitude for the Children of adoption of France" in 1924 is an emblem of the tension between colonial history and memory. It was dismantled in September 1940; no traces of the memorial are to be found. It only escaped oblivion thanks to the Bamako twin-memorial. There is little research on this issue, and at the time of the reinstallation it might be useful to have a general assessment of statues, memorials and other traces left by the Tirailleurs. Hence the need to catalogue the monuments and sites of memories in the French public space. This colonial memory has lapsed at times in the national story-telling, that is why it is necessary to study the conditions of production of these memorials, how they were received by the public, where they originated from, private or public spheres. The official representation of these Tirailleurs is countered by the racist presentation made by the German propaganda. The French Republican and universalist ideal of integration has often clashed with the emancipation claims of the Black troops. These tensions, which are peculiar to French colonial history, may also be read in the iconologies and texts of the memorials. To this day, they pervade most debates on French national identity.