Facteurs clés de succès des stratégies d'internationalisation des enseignes françaises en Pologne

par Florence Feldmann (Clausard)

Projet de thèse en Sciences de gestion

Sous la direction de Frank Bournois.


  • Résumé

    Cette thèse portera sur les stratégies d'internationalisation des enseignes françaises en Pologne.Le sens premier du mot «internationalisation» est « ce qui lie ou implique plus d'une nation" (Dictionnaire Larousse de la Langue Française).Selon cette définition, l’ «internationalisation» des enseignes peut être comprise comme le développement de l'activité de distribution dans des pays étrangers.Basé sur le cas des enseignes françaises en Pologne; cette recherche visera à évaluer les différentes stratégies utilisées par les enseignes français pour entrer, et établir leur marque sur le marché polonais au cours des vingt dernières années. Elle permettra d'identifier et d'analyser les facteurs clés de succès à chaque étape du processus d'internationalisation en tenant compte des aspects opérationnels ainsi que des enjeux managériaux internes et des facteurs de risque externes.

  • Titre traduit

    Key success factors of Retailers' strategies of internationalization in Poland


  • Résumé

    This PHD thesis will deal with the strategies of internationalization of retailers in Poland. Based on the case of French retailers in Poland; this research will aim at assessing the different strategies used by French retailers to enter, and establish their brand in the Polish market over the last ten year. It will identify and analyze every step of the process of internationalization taking into account operational aspects as well as management issues, and internal as well as external factors of risks.The process of retail internationalization has been the subject of recent theoretical and empirical research.Although the contribution of these studies is notable, retail scholars insist that more theoretical work is needed so as to be able to conceptualize better the ins and outs of internationalization and have a more comprehensive view on the subject.Besides little research has been done so as to establish a strong theoretical framework in the marketing field in Central Europe and test in the Central Europe environment many theories above mentioned regarding internationalization which are mostly coming from the US or Western Europe.