L'impact des nouveaux systèmes de mobilité sur les processus d'exclusion sociale (personnes handicapées et personnes âgées)

par Bashir ahmad Rahmany

Projet de thèse en Sciences de l'Environnement

Sous la direction de José Serrano.

Thèses en préparation à Tours , dans le cadre de Sciences de la Société : Territoires, Economie, Droit - SSTED , en partenariat avec CItés, TERritoires, Environnement et Sociétés (laboratoire) et de DATE - Dynamique et Action Territoriales et Environnementales (equipe de recherche) depuis le 03-12-2019 .


  • Résumé

    Introduction « Ok google! – où est Kaboul ? Il ne faut pas s'étonner que la capitale de Kaboul, l'Afghanistan, située dans la partie est, soit l'une des capitales qui n'a pas de réseau de transport public adéquat. Malgré le fait que depuis 2002 après l'effondrement des talibans et d'Al-Qaida, les États-Unis ont consacré environ 137,05 dollars - milliards de dollars(SIGAR | Rapports trimestriels, n.d.). Peut-être se pose-t-il que, avec une énorme quantité d'aides communautaires mondiales, pourquoi la capitale de Kaboul en Afghanistan ne dispose pas encore d'un système de transport public adéquat? De mon point de vue de perspective; un large éventail d'obstacles et d'obstacles cruciaux ont été dissuadés que ce développement se produise. L'absence de puits politiques, l'administration illégitime, l'organisation fragmentée et parallèle qui sont en charge des transports, et surtout la vulnérabilité des infrastructures publiques des attentats suicides sont les principaux obstacles au processus de création d'un système de transport adéquat dans la ville de Kaboul. Voici quelques points saillants des obstacles mentionnés ci-dessus :  Au fil des ans, les politiciens corrompus ont ignoré l'essentiel des systèmes de transport adéquats dans le mouvement quotidien des habitants de Kaboul et son impact sur leur qualité de vie. Ils n'ont pas fusionné l'organisation fragmentée et parallèle au-fond d'une organisation unie efficace qui peut créer et gérer un système de transport adéquat.  En fait, il y a cinq organisations (Ministère du Travail Public, Ministère des Transports, Municipalité de Kaboul, Direction générale de la circulation et Kaboul Millie Bus) qui sont en charge des affaires de transport. Mais en principe, aucun d'entre eux ne fait ses responsabilités correctement.  Une question soulève concernant le problème des transports, ils utilisent la politique push and pull (passer la responsabilité les uns aux autres), tout cela vient de l'absence de politique appropriée / globale et le plan. Ces organisations fragmentées et parallèles entre-temps interfèrent sur les activités des uns et des autres et, par conséquent, le système de transport est resté paralysé.  Aucun n'a harmonisé le système de sécurité de Kaboul qui a ouvert la voie à des terroristes pour qu'ils ciblent facilement l'infrastructure de transport paralysée existante. Tout cela est dû à l'absence de systèmes de transport en commun adéquats. Il y a actuellement un manque de documentation fondée sur des données probantes décrivant l'impact d'un tel système paralysé sur l'exclusion sociale et les groupes qui sont exclus. Cependant, j'étais un étudiant de ce domaine pourrait penser à 3 catégories:  Les handicaps (et les personnes âgées qui sont exclues en raison de l'absence de conception universelle / sans barrière / sans barrières / des conceptions inclusives standard existent dans l'infrastructure ainsi que les véhicules.  Personnes sans voiture privée. par crainte de crimes, la sécurité et la sécurité sont préférables d'être en sécurité plutôt que d'utiliser ce système et d'être en danger et sont socialement exclus. Questions de recherche I. Quels sont les impacts directs et indirects du nouveau système de mobilité sur le processus d'exclusion sociale? II. Comment un nouveau système de mobilité peut-il aider et ouvrir la voie à l'inclusion des personnes handicapées et des personnes âgées? III. Le nouveau système de mobilité apporte-t-il une harmonisation entre les secteurs de transport parallèles et fragmentés? IV. Comment un nouveau système de mobilité pourrait-il être possible avec l'infrastructure de transport existante? V. Quels sont les principaux facteurs qui ont des effets ou des exclusions sociales liées aux transports dans la ville de Kaboul? VI. Dans quelle mesure, un nouveau système de mobilité sera accepté pour les experts en transport au gouvernement et pour les usagers? Objectifs de recherche Cette étude explorera les objectifs suivants : I. Un examen complet des documents pertinents relatifs aux facteurs entraîne l'exclusion sociale liée aux transports. II. Mettre en évidence les préoccupations et les perceptions des utilisateurs individuels socialement exclus en ce qui concerne l'accès aux services essentiels du réseau de transport public existant. III. Examiner la position/rôle des « ouvelles mesures de mobilité » dans le cadre de la présente étude et distinguer la faisabilité d'un tel système dans la ville de Kaboul. IV. Élaborer un profil complet en ce qui concerne l'exclusion sociale liée aux transports en examinant les contextes de politique régionale idéaux. V. En particulier, d'étudier les obstacles et les questions en ce qui concerne le comportement technique, de planification et social à l'égard des personnes socialement exclues ayant un handicap et les personnes âgées. VI. Examiner le contexte international et régional de conception inclusive/conception universelle/politique de transport sans obstacle en ce qui concerne l'inclusion sociale, et établir un profil de barrière libre des domaines d'étude de cas. VII. Étudier le niveau de soutien du gouvernement, en particulier des secteurs des transports, au système proposé. VIII. Étudier la conscience, l'attitude et l'adaptabilité des personnes socialement exclues vis-à-vis du nouveau système de mobilité dans les transports. IX. Identifier les zones dépourvues des infrastructures et des systèmes de transport collectif/approche spatiale X. Évaluer les résultats du nouveau système de mobilité et formuler des recommandations pour une mise en œuvre future.

  • Titre traduit

    The impact of new mobility systems on social exclusion (Handicap and old aged people) processes


  • Résumé

    Introduction ‘Ok google! – where is Kabul? It should not come as a surprise that the city of Kabul capital of Afghanistan, located in the eastern part, is one of the Capitals which has no adequate public transportation system. Despite the fact that since 2002 after the collapse of the Taliban and Al-Qaeda, The United States devoted approximately 137.05 $ - Billion dollars(SIGAR | Quarterly Reports, n.d.). Perhaps this question arises that, with a huge amount of global community aids, why Kabul capital of Afghanistan does not have an adequate public transport system yet? From my prospect point of view; a wide range of crucial obstacles and barriers has been deterred this development happens. Lack of Political well, illegitimate administration, the fragmented and parallel organization which are in charge of transportation, and more importantly vulnerability of the public infrastructures from suicide attacks are the main obstacles towards the process of creating an adequate transportation system in Kabul city. The following are some highlights of the above-mentioned obstacles:  Corrupted politicians throughout the years ignored the essentiality of adequate transportation systems in the daily movement of Kabul residents and its impact on their quality of life. They did not merge the fragmented and parallel organization in an effective unite organization that can create and run an adequate transportation system.  Actually, there is five organization (Ministry of Public Work, Ministry of Transport, Kabul Municipality, General Directorate of Traffic and Kabul Millie Bus) which are in charge of transportation affairs. But in principle, none of them does their responsibilities properly.  One question raises regarding the transportation problem, they use push and pull policy (passing the responsibility to each other), this all comes from lack of appropriate/ comprehensive policy and plan. These fragmented and the meantime parallel organization are interfering with each other's activities, and as a result, the transportation system has been remained paralyzed.  None harmonized the security system of Kabul paved the ground for terrorists to easily target the existing paralyzed transportation infrastructure. This all comes due to a lack of adequate public transportation systems. There is a current paucity of evidence-based literature describing the impact of such a paralyzed system on social exclusion and the groups who are excluded. However, I was a student of this field could think of 3 categories:  Handicaps (and old aged people who are excluded due to lack of universal design/ barrier-free/ inclusive designs standard exist in infrastructure as well as vehicles.  People without private cars. due to fear of crimes, safety and security are preferred being safe rather than using this system and being in danger and are socially excluded.  Nuclear families that migrated to Kabul city; Conflict enforced some of neighbor's provinces resident move to Kabul. Discrepancies between traditional norms in social life across cultures and city lifestyle, and more importantly transport poverty in their residential location has been excluded them. Despite the fact that this exclusionary in fact obsessed and frustrated them from a better life. By considering and deeply experiencing all the above-mentioned problems, I have been motivated to choose a topic that can, first of all, collect enough evidence academically and based on the collected data; proposing solutions and best alternatives to the upper mentioned exclusionary and users who are socially excluded. on the other hand, although differences of opinions still exist, by presenting the outcome of this study, the decision-makers will realize and rationalize to harmonies parallel and fragmented organizations under a united effective umbrella. Moreover, to enhance the capability of security sectors to detect, prevent, and respond to the terrorist attacks on public transportations systems. and I thought the new mobility system will be a good solution for the above-mentioned issues. For instance, one of the elements of the New Mobility System is ITS. Now a day's Intelligent Transportation System (ITS) architectures and applications such as Traffic Management Centers (TMC) by installing CCTVs, hidden cameras, sensors, detectors, and GPSs on vehicles and infrastructures can control, watch and collect data from public transport users. Through these application travel information systems as well as by distributing IC travel cards we can attract the trust of public transport users. Sharing collected data could enhance the capability of security sectors to identify, prevent, and respond to the suspected activities. This study is concerned with the issues surrounding the social exclusion, public transport, accessibility to various opportunities for a better life chance. The primary focus of this study is ‘new mobility system' (refer to definitions below) and specifically, whether this innovation is able to pave the ground for who are socially excluded to have a better future life chance, thorough access to education, and employment opportunities. Main Aim of the Study “To investigate the impact of new mobility system on the revitalization of transport infrastructure on improving access to a better life chance through education and employment opportunities amongst transport socially excluded individuals and their impacts on communities”. The main aim of this study is to examine how a new mobility system may be implemented to harmonize the fragmented and parallel transport organizations and through that tries to alleviate the problems associated with transport-related social exclusion inapplicable individuals within the Kabul city. And contribute towards the methodological development of analyzing the impacts of new mobility systems on transport disadvantage and social exclusion by incorporating the contextual differences for a developing country scenario. Research questions I. What are the direct and indirect impacts of the new mobility system on the social exclusion process? II. How a new mobility system can help and pave the ground for the inclusion of people with disabilities and the elderly? III. Does the new mobility system bring harmonization between parallel and fragmented transport sectors? IV. How could a new mobility system feasible with the existing transport infrastructure? V. What are the main factors effects/cause transport-related social exclusions in Kabul city? VI. In what extent, new mobility system will be accepted for transport experts in the government, and for the users? Research Objectives This study will explore the following objectives: I. A comprehensive review of relevant existing literature relating to factors causes transport-related social exclusion. II. To highlight the concerns and perceptions of socially excluded individual users in relation to access to essential services of the existing public transportation system. III. To examine the position/role of ‘new mobility systems ‘within the framework of this study, and to distinguish the feasibility of such a system in Kabul city. IV. To develop a comprehensive profile in relation to transport-related social exclusion by reviewing the ideal regional policy contexts. V. Particularly, to investigate the obstacles and issues in relation to technical, planning, and social behavior towards socially excluded individuals with a disability and the elderly. VI. To review the international and regional inclusive design/universal design/barrier-free transport policy context in relation to social inclusion, and to develop a free barrier profile of the case study areas. VII. To investigate the level of support from the government particularly transport sectors towards the proposed system. VIII. To investigate awareness, attitude, and adaptability of the socially excluded individuals toward the new mobility system in transport. IX. To identify the devoid areas from infrastructures and collective transport system/spatial approach X. To evaluate the outcomes of the new mobility system and provide recommendations for future implementation.