Contrôle et identifications des objets flottants

par Pei Su

Projet de thèse en Mathématiques appliquées et calcul scientifique

Sous la direction de Marius Tucsnak et de David Lannes.

Thèses en préparation à Bordeaux , dans le cadre de Mathématiques et Informatique , en partenariat avec IMB - Institut de Mathématiques de Bordeaux (laboratoire) et de Analyse (equipe de recherche) depuis le 13-09-2018 .


  • Résumé

    Objectifs: (1) Identifier et contrôler les instabilités du mouvement d'un petit objet navigant durant sa récupération à partir d'un bateau plus grand (en évitant les mouvements trop brutaux). (2) Concevoir un contrôleur en boucle fermé permettra d'atteindre cet objectif. Ce contrôleur devrait être robuste, au sens qu'il puisse tolérer des erreurs significatives dans les prédictions de vagues.

  • Titre traduit

    Control and identification for floating bodies connected by deformable cables


  • Résumé

    Objectives: (1) Identify and control for instabilities in the motion of the small craft during the recovery phase of the small vessel (to avoid sudden large movements that could endanger the craft or crew). (2) Design a controller using the predicted motion of the two interacting vessels exploiting predictions of the wave system arriving at the vessel (typically 30 seconds ahead in time). This controller should be robust in the sense that it can tolerate significant errors of the predicted variables that serve as controller inputs (in addition to the real time dynamic variables such as cable loads and small craft motions). Expected Results: (i) The key component in terms of performance and cost is the digitally controlled launch and recovery winch. A key result required is the specification of the performance of this winch, in particular its maximum acceleration. This will affect the following: the size and loading of the small craft that can be recovered, the demands made upon the power systems of mother ship and above all cost. Furthermore this specification will be a function of the maximum sea state the system can operate under. (ii) the 'numerical conditioning of the controlled system' in the sense of its ability to prevent instabilities of a given size given certain levels of error in the 'predictive aspects' of the wave forces.