La télévision nationale congolaise dans le nouveau paysage télévisuel au Congo (1991-2020).

par Lambert romuald Okoti

Projet de thèse en Sciences de l'Information et de la Communication

Sous la direction de Benoît Lafon.

Thèses en préparation à l'Université Grenoble Alpes , dans le cadre de École doctorale langues, littératures et sciences humaines , en partenariat avec Groupe de Recherche sur les Enjeux de la Communication (laboratoire) depuis le 01-09-2018 .


  • Résumé

    Titre de la thèse : La télévision nationale congolaise dans le nouveau paysage télévisuel au Congo (1991-2020) Résumé L'étude que nous nous proposons de mener entend analyser le cadre fonctionnel de la télévision publique congolaise pour comprendre comment ce média se positionne en tant que chaîne de service public dans un nouveau paysage télévisuel marqué par la libéralisation des ondes au Congo en 1991. En effet, la conférence nationale tenue au Congo en 1991, a permis non seulement l'instauration de la démocratie, mais aussi l'ouverture du système médiatique. La télévision nationale dit "média de service public" ayant fonctionné comme un appareil idéologique d'État depuis sa création en 1962, s'est inscrite dans un nouveau paysage médiatique reconfiguré. Mais demeure un instrument de propagande des acteurs étatiques. Ainsi, il s'agit de questionner et analyser ses documents juridiques, le contenu de ses programmes et subsidiairement ses ressources humaines, financières et ses équipements techniques pour pouvoir caractériser l'offre de service public de cette chaîne. Pour cela, la question centrale qui structure cette étude est la suivante: comment dans un contexte de démocratisation et de libéralisation des ondes, les pouvoirs politiques congolais instrumentalisent-ils la notion de service public pour la télévision dans l'optique de conserver son empreinte d'appareil idéologique d'État ou d'en faire un média officiel de communication gouvernementale et institutionnelle ? Quatre hypothèses nous permettrons de répondre à cette question et notre cadre de références de théoriques constitué de trois approches à nous amènera à mieux expliquer nos hypothèses.

  • Titre traduit

    The Congolese national television in the new television landscape in Congo (1991-2016).


  • Résumé

    Title of the thesis: Congolese national television in the new television landscape in Congo (1991-2016) summary The study that we propose to conduct will identify and analyze how the Congolese national television is positioned and is part of the dynamics of competition in this new media universe characterized by the advent of the satellite and the liberalization of the media space in Congo. Indeed, since the arrival of the satellite in the 1980s, the reception of television products on a planetary scale has widened. The circulation of global information flows is becoming universal, and the world of television media is living more and more in line with the game of competition. That said, it is important to note that there is a trend toward identity uniformity of transnational satellite television, especially in the northern hemisphere. They are characterized by a tendency towards freedom of expression, informational balance, impartiality in the treatment of information, a program offer and quality material means and a solid anchoring in the new challenges of TIC. In most sub-Saharan African countries, televisions are often characterized by multiple deficiencies: lack of freedom of expression, bias in the treatment of information, poor quality of programs, lack of material resources, and weak budgets. operation. Congolese television, like most televisions in African countries south of the Sahara, faces these same difficulties. In addition, since the advent of the satellite and the liberalization of the media landscape in Congo in 1991, which led to the creation of private national television, Tele-Congo evolves out of competition because of political and historical influences. Limitations of the subject (in space and time) The research will be carried out in 1991, when democracy was established in Congo and the suppression of the state monopoly in the field of the press, until 2016. Methodology We will proceed first to the documentary exploration of various books on television in general and in particular on the various writings concerning Tele-Congo. There will also be semi-structured interviews with experts, former and new officials, technicians and TV staff. Research question How is Congolese national television adapting to the new context of media competition characterized by the advent of the satellite and the liberalization of the media landscape in the Congo, given the political and historical heaviness that remains alive? Main hypothesis Congolese national television is still dependent on its ideological state apparatus. It has not undergone a transformation to face the challenges of competition.