Amélioration de la qualité et de la comparabilité des enquêtes de mobilité utilisant du GPS

par Minh hieu Nguyen

Projet de thèse en Sciences économiques

Sous la direction de Jimmy Armoogum.


  • Résumé

    En France, les enquêtes Nationales sur les Transports et les Déplacements (ENTD) dont l'objectif est la connaissance des déplacements des ménages résidant en France et de leur usage des moyens de transport tant collectifs qu'individuels. Ainsi, on décrit tous les déplacements, quels que soient le motif, la longueur, la durée, le mode de transport, la période de l'année ou le moment de la journée. La définition du déplacement, dont on pourrait penser qu'elle est évidente, donne lieu à des approches différentes selon les contextes et les méthodes d'enquête. L'introduction de nouvelles technologies constitue une bonne opportunité pour une harmonisation de ces enquêtes, comme par exemple la généralisation des enquêtes sur la mobilité avec des récepteurs “ Global Positioning System ” (GPS). Dans sa thèse Shuning Yuan a développé un logiciel de traitement post-collecte des traces GPS, et a souligné la difficulté d'estimation de certains indicateurs clés (comme le mode de transport, le motif, …) qu'il convient absolument de résoudre. Le principal objectif de la thèse sera, en s'appuyant sur la comparaison entre l'enquête classique (interview face-à-face assistée par ordinateur) et le volet GPS, d'analyser la possibilité d'une transition vers la généralisation de l'utilisation des nouvelles technologies dans les enquêtes sur la mobilité quotidienne. Les questions d'harmonisation de la définition du déplacement d'une part, de comparabilité des données recueillies sur longue période d'autre part, sont des enjeux centraux dans cette analyse.

  • Titre traduit

    IMPROVING THE QUALITY AND COMPARABILITY OF MOBILITY SURVEYS USING GPS RECEIVER


  • Résumé

    Application of new technology in travel survey goes popular in the transport research. As a result of undeniable benefits in terms of cost, time, precision and amount of data, GPS are considered as a new useful tool in mobility investigation rather than a supplemental solution. In comparison with previous method like PAPI (paper and pencil self-administered interview), CAPI (computer-assisted personal interview), CATI (computer-assisted telephone interview), CAWI (computer-assisted self-administered interview through the web), GPS-based method is clearly the newest one with mentioned-above strengths which allows to reduce the burden on the interviewees through eliminating long questionnaires, so the response rate increases significantly. Besides, passive data collection via GPS is a good way to avoid preparing the high budget for interviewing (face to face or via phone) and save time (because of getting stuck in time-consuming communications with respondents). The strongest of survey using GPS is to collect the great amount of quite reliable data. Clearly, the data of this method is objective because there is no effect of people's memory. With the support of software, the analysis process could be conducted quickly. However, technical problem are exist related to signal, battery, memory of device... Thus, data quality could be affected negatively. Through the mentioned-above statements, quality of data collected via GPS is not perfect and only reflected through the comparison with one gathered by other methods in the same period and area. In this dissertation, the PhD candidate will compare the data of a survey carried out in Rhone-Alps through two methods simultaneously (GPS and telephone). The differences of data could be discovered and presented with the assistance of SAS and Java. The demographic characteristics of respondents and their trip parameters will be also showed. Similarly important is that to describe the problem of collecting the data and how these issues affect the quality of the data. Based on these, recommendations to enhance the quality of GPS assisted survey will proposed as the main findings of the dissertation.