La métaphysique de l'espace : Étude philosophique comparative franco-chinoise

par Feng Xiang

Projet de thèse en Philosophie

Sous la direction de Paul Clavier et de Yang Guorong.

Thèses en préparation à Paris Sciences et Lettres en cotutelle avec l'East China normal University-ECNU , dans le cadre de Ecole transdisciplinaire Lettres - Sciences , en partenariat avec La République des Savoirs : Lettres, Sciences, Philosophie (laboratoire) et de Ecole normale supérieure (établissement de préparation de la thèse) depuis le 01-10-2012 .


  • Résumé

    Le terme de «Métaphysique», on le sait, est dû aux premiers éditeurs du corpus aristotélicien (Andronicos de Rhodes) dont l'intention originale était d'assigner une place à ces quatorze livres dans l'œuvre d'Aristote, et cette place est « après la physique » (meta ta phusika, en grec). Ce terme est traduit en chinois comme xing er shang xue (形而上学), soit « une étude antérieure à la forme », comme l'a suggéré en premier le philosophe japonais Inoue Tetsujirō, utilisant la proposition du Livre des Mutations (zhouyi,周易), proposition selon laquelle : « ce qui est antérieur à la forme est appelé la Voie, tout ce qui est postérieur à la forme est appelé "Objet" ». Donc la métaphysique serait liée avec le terme de Voie (Dao,道) qui est le terme primordial de la philosophie chinoise. Ici la traduction chinoise apporte une contribution philosophique à la compréhension du terme occidental de « métaphysique », en mettant la métaphysique dans le contexte de la philosophie chinoise, et en soulignant la dimension spatiale d'ouverture, de cheminement, de débouché de la connaissance… Car contrairement au rejet, par la métaphysique traditionnelle, des éléments empiriques liés à la spatialité, Dao a bien d'abord le sens originel concret d'espace : « la voie ». Bien que le Livre des Mutations distingue le Dao des choses quotidiennes, ils ne sont pas complètement séparés. La Modération (zhongoyong,中庸) souligne que : « En atteignant l'intelligence supérieure, on pratique également la modération ». Cela ne signifie bien sûr pas l'intelligence purement transcendante, mais la connectivité du domaine des intelligences et la modération quotidienne. « Dao n'est pas loin des gens » (zhongyong,中庸), lesquels sont premièrement ceux qui vivent dans le monde de la vie quotidienne avec ses relations humaines. Par conséquent, la « métaphysique de l'espace » introduit « l'espace » dans la vision de métaphysique, mais également permet le passage de la métaphysique traditionnelle à la métaphysique concrète.

  • Titre traduit

    Metaphysics of space: Franco-Chinese comparative philosophical study


  • Résumé

    Introduction Space is the topic of Darwin College Lectures which was held at Cambridge University in 2001, when many scholars both of nature and social sciences gave the interpretations of space. In this way, despite its ambiguity, the concept of space continues to be discussed across academic fields, theoretical discourses and practical applications. From the perspective of philosophy, the question of what the idea of metaphysical space is might help approaching space in itself, grasping its representations in different expertise areas, and exploring its fragmented existence. Illustration of the problem Historically speaking, the idea of metaphysical space is above all related to that in physical science which is external to human. From the view of human, the relation between space and man will be revealed. More specifically, how is the idea of metaphysical space to overcome that in the field of science, and manifest in the humanized process, we will illustrate them as follows: 1, From outer space to “pure form of intuition” The idea of metaphysical space is mainly distinguished from that in the field of science. Largely influenced by the current of scientism, the concept of space mainly refers to an entity which is stationary, independent of all outside objects, and uniformly homogeneous, according to Aristotle and Newton. The physical idea of space is still current nowadays, even similar to its everyday meaning. Before scientism, the concept of space as an objective phenomenon in Europe has been influenced by religion. In these two perspectives, space is an external phenomenon, whether natural or supernatural, such as heaven (tian zhi kong, 天之空). As opposed to its empiricist representations, space is approached in metaphysics or philosophy from a subjective perspective (ren hua ziran, 人化自然), so that its idea represents human perception. Although he stresses subjectivity, in his claim of Cogito ergo sum, Descartes left the space to the properties of substances. However, Berkeley and Leibniz attribute space to ideal objects to clarify its non-substantiality. As a result, the concept of space has shifted from objective entity to the attribute of a notional object. Kant's “pure form of intuition” has, moreover, completed transition from an objective to a subjective concept of space. 2, Space and Man The concept of outer space cannot be found in the tradition of ancient Chinese philosophy, since ancient philosophers never talk about heaven free from human perception. This shows the natural unity of heaven and humanity. In this tradition, the idea of space dissolved the externality of its physical aspects to incorporate it into everyday life activities as “mundane space” (ren zhi jian, 人之间). More specifically, different schools of philosophy have found their own forms of expression. Confucianism defines interactions between people through “rites” (li, 礼), as the space of neighbor virtue (li ren,里仁). Taoism seems to eliminate interpersonal boundaries through their “denial” (wu, 无), even though allowing for mutual “limits” (jian, 间). In its concentration on “emptiness” (kong, 空) in its pure and absolute form, Buddhism completely removed spatial “limits” (jian,间). In Western philosophy, Martin Heidegger's idea of space represents the being-in-the-world of humanity as “poetic dwelling”. Other important approaches are the spatial justice in Marx's social theory and Jürgen Habermas's construction of inter-subjectivity. Thus, the notion of metaphysical space shifts the emphasis from the subject to inter-subjectivity.