La fonction réalisante de l'image. D'une analyse du role de l'image dans la pensée de Gilbert Simondon et d'Henry Corbin

par Chiara Vecchiarelli

Projet de thèse en Philosophie

Sous la direction de Frédéric Worms.

Thèses en préparation à Paris Sciences et Lettres en cotutelle avec l'Université Iuav de Venise , dans le cadre de École doctorale École transdisciplinaire Lettres/Sciences (Paris) , en partenariat avec La République des Savoirs : Lettres, Sciences, Philosophie (laboratoire) et de École normale supérieure (Paris ; 1985-....) (établissement de préparation de la thèse) depuis le 01-10-2015 .


  • Résumé

    La thèse se propose d'analyser le rôle de l'image comme fonction vitale par la voie de l'articulation philosophique de la dimension ontologique, intermédiaire et douée de réalité que l'image se rend capable de définir entre les poles du monde intelligible et du monde sensible, de l'objet et du sujet, et que l'on trouve formulée sous une nouvelle lumière dans la France des années cinquante et soixante du XXe siècle: d'une part ― et principalement ― dans la pensée de Gilbert Simondon, d'autre part dans la production théorique d'Henry Corbin. Disciplinairement, la thèse propose une articulation du rapport entre réalisme et idéalisme passant par l'image. On avance l'hypothèse que dans le cadre de différents horizons disciplinaires, Simondon et Corbin ont cueillit, dans les intuitions philosophiques qui les ont précédé et les traditions philosophiques dont ils relèvent, une pareille exigence philosophique: celle de définir une position de l'image qui permette de cueillir dans la dimension intermédiaire entre différents ordres de grandeur le dispositif capable de rendre possible l'articulation vitale du passage entre le visible et l'invisible dont l'image se présente, dans leurs oeuvres, comme l'opérateur doué de réalité. Si l'oeuvre de Simondon porte principalement vers le mouvement de concrétisation, comme le montre l'attention réservée à l'opération d'individuation, à l'invention et à la genèse de l'objet technique, de sa perspective d'orientaliste Corbin se penche vers les dynamiques de la spiritualisation. D'une part en réaction à la définition de l'imaginaire sartrien comme ayant une fonction irréalisante, d'autre part en prolongement des intuitions bergsonniennes, les deux font de l'image l'opérateur du passage l'un du visible à l'invisible, l'autre de l'invisible au visible, en assumant dans le sens de l'ontogenèse, come horizon de l'opération d'image, un des deux pôles dont son monde intermédiaire rend possible l'articulation.

  • Titre traduit

    The image as a function of rreality. An analysis of the role of the image in the work of Gilbert Simondon and Henry Corbin


  • Résumé

    My research project is focused on the analysis of the status that was attributed to the image by the work of two French philosophers that were active around the 1950s, Gilbert Simondon and Henry Corbin. Both thinkers show, from different philosophical perspectives, a common concern: that of conceiving of the image as a function of reality by attributing to the image the status of an intermediary and mediating dimension. Besides assuming for the image to posses an ontology on its own, both thinkers attribute to the image an ontogenetic role. Endowed with reality and capable of producing reality, the image becomes an operator for the articulation of the passage between the intelligible and the sensible world, as well as between object and subject. The thesis bring about the hypothesis that in the frame of different disciplinary horizons both Simondon and Corbin have seized a similar need in the theoretical intuitions that preceded them as much as in the philosophical traditions from which they come: That of thinking under a renewed light the intermediary dimension between orders of magnitudes in order to articulate the passage between the visible and the invisible of which they consider the image to be the operator. If Simondon is mainly interested in the movement of concretisation, as shown by his analysis of the problematics related to the process of individuation and the mode of existence of technical objects, from the perspective of an orientalist Corbin looks at the dynamics of spiritualisation. However, both authors look at the symbolic function in order to look of the images as to the operator of the passage either from the invisible to the visible (Simondon's philosophy of invention), or from the visible to the invisible (Corbin's take on the metaphysical concerns of sufism). Within a theoretical frame that sees the two authors conceiving of the image as an operation of life itself, the thesis aims at analysing the modalities according to which, in what appears to be a rare chronological coincidence, both authors assign to the image intended as an intermediary and mediating dimension, the term “imaginal”, that Simondon employs in the introduction of his 1965-66 seminar at La Sorbonne on the relationship between imagination and invention, and that Corbin defines throughout his writing, presenting it programmatically in 1964 on the occasion on a symposium on symbolism held in Paris. I argue that this term translating the arabic term 'alam al-mithal in the writings of Corbin and being partially drawn from molecular biology by Gilbert Simondon as I understood, assumes a technical function in their writings in order to serve a symmetric purpose. If in the 60s both authors reacted to philosophical position of Jean-Paul Sartre, who defined the image as that which distances us from reality, and instead prolonged, as I will show, some intuitions by Henri Bergson, their parallel conceptions of the image/imaginal can come of use today, in order to understand the operational role of what they called image, within and outside the aesthetic field, in the art no less than in scientific fields.