Le processus d'implantation d'une innovation managériale: le cas de l'Animation à Intervalle Court dans la société Schneider Electric

by Philippe Giuliani

Doctoral thesis in Sciences de Gestion

Under the supervision of Frédéric Le roy.

Ongoing thesis at Montpellier 1 , under the authority of Économie et Gestion de Montpellier (École Doctorale ; 2009-2014) , in a partnership with MRM - Montpellier Recherche en Management (laboratoire) .

  • Alternative Title

    Management innovation implementation process : Short Management Interval at Schneider Electric company.


  • Abstract

    This research aims to analyze and describe the implemantation processe of a management innovation in organizational context. It seeks to explain in detailed way all the actions developped by the company in a way to implement successsfully and with a long lasting time a radical management innovation called: Short Management Interval. Our research aims to highlight the key factors succes and the organizational constraints of management innovation implementation process. Our results demonstrate that the more radical the management innovation is, the more it will be implemented successfully. Our research contributes to demonstrate the positive effect of management innovation for the firm performance.


  • Abstract

    Cette recherche a pour objet d'exposer et d'analyser le processus de mise en oeuvre d'une innovation managériale dans un cadre intra-organisationnel. Elle s'attache à décrire de façon détaillée et exhaustive l'ensemble des actions mise en oeuvre par l'entreprise afin d'implanter durablement et avec sucés une innovation managériale majeure: l'Animation à Intervalle Court (AIC). Notre recherche a également pour objectif de mettre en lumière les freins et les facteurs clefs de sucés spécifiques au processus de mise en oeuvre de l'innovation managériale. Nos résultats tendent à montrer que plus l'innovation managériale est radicale plus elle pourra être mise en oeuvre avec sucés dans l'entreprise. Notre contribution porte également sur la démonstration de l'efficacité de l'innovation managériale ainsi que sur l'analyse du mode de relation qu'entretien l'innovation managériale avec les autres catégories d'innovations et leur impact sur la performance de l'entreprise.