Approche info-communicationnelle de la marchandisation des universités européennes via l'insertion des TICE : le cas français et le cas grec.

by Aikaterini Diminikou

Thesis project in Sciences du langage, mention Didactiques des langues et des cultures

Under the supervision of Olivier Galibert.

Ongoing thesis at Bourgogne Franche-Comté , under the authority of École doctorale Lettres, Communication, Langues, Arts (Dijon ; Besançon ; 2017-....) , in a partnership with Communications, Médiations, Organisations, Savoirs (laboratoire) since 01-09-2013 .

  • Alternative Title

    An info-communicational approach of the commercialization of European universities via the introduction of educational ICT: The French case and the Greek case.


  • Abstract

    Ιn the new era of education, the globalization, the openness and the universality of the Internet, the Web 2.0 and the ICT applications have important implications for the teaching process as well as for the traditional research functions within universities, such as: The redefinition of actors' roles in the "learning-learning" process, the change in the way knowledge is shaped, shared and valued, the evolution of teacher's professionalization and the transformation of the role, the mission and the way universities operate in general. All of these changes are largely related to the issue of the introduction and the integration of educational ICT in education and teaching. Within the context of globalization and industrialization of the education, educational ICT play an important role in the articulation and the interaction of the three university levels (micro-level, medium-organizational level, and macro-level), raising at the same time, considerable concerns about the management of new emerging administrative and communication challenges. Thus, the approaches that attempt to explain the interdependence between the three levels of a techno-pedagogical system vary, including: techno-deterministic, social, and pedagogical approaches. At the heart of each dialectic concerning the application of educational ICT within education, it is found the general reflection on the relationship between technology and the commercial and / or industrial rationalization of universities, taking the latter as organizations. Under these circumstances, our intention is to study and explain the information and communication issues that intersect the three levels and stem from the mediation of the "teaching-learning" process through educational ICT, in higher education in Europe, in the name of the modernization of educational services and products, based on a communicative approach, which is characterized by the organizational communication. We mainly wonder about the extent to which educational ICT constitute the main instrument of the commercialization of higher education in Europe, and about the role of educational ICT in the operation and the communication of universities as public organizations in the digital age, as well as in the possible reformation of pedagogical and communication activities of the actors. Having this goal, we investigate the representations of key actors-participants (mainly the persons who are responsible for managing information and communication systems within universities and the teachers) around the processes and consequences of technology, information and communication mediations related to learning process in higher education in Europe. In particular, we are conducting our study in France and Greece, taking into account the general neo-liberal socio-economic context.


  • Abstract

    Dans la nouvelle ère de l'éducation, la globalisation, l'ouverture et l'universalité d'Internet, le Web 2.0 et les applications TIC mènent à des implications importantes dans le processus d'enseignement ainsi qu'aux fonctionnalités traditionnelles de recherche dans les universités, incluant : La redéfinition des rôles des acteurs dans le processus d' « enseignement-apprentissage », la modification de la manière dont la connaissance est formée, partagée et valorisée, l'évolution de la professionnalisation enseignante ainsi que la transformation du rôle, de la mission et du fonctionnement des universités en générale. Tous ces changements sont largement liés à l'enjeu de l'insertion et de l'intégration des TICE dans les universités et les enseignements. Dans le cadre de la mondialisation et de l'industrialisation de l'éducation, les TICE jouent un rôle important à l'articulation et l'interaction des trois niveaux universitaires (micro, méso-organisationnel et macro), créant à la fois des problématiques autour de la gestion des nouveaux défis administratifs et communicationnels qui émergent. Ainsi, les approches qui tentent à expliciter l'interrelation entre les trois niveaux du dispositif techno-pédagogiques sont nombreuses : les approches techno-déterministes, sociales, pédagogiques. Au cœur de chaque dialectique autour de l'implantation des TICE au milieu éducatif, se situe la problématique générale du lien entre technologie et rationalisation marchande et/ou industrielle des universités autant qu'organisations. Dans ces conditions, nous nous proposons d'étudier et expliciter les enjeux info-communicationnels traversant les trois niveaux et issus de la médiation du processus « enseignement-apprentissage » par les TICE dans l'enseignement supérieur en Europe, en vue de moderniser les produits et les services éducatifs, en déployant une approche info-communicationnelle, marquée par la communication organisationnelle. Nous nous demandons principalement dans quelle mesure les TICE constituent le vecteur principal de la rationalisation marchande de l'enseignement supérieur en Europe, quel est leur rôle quant au fonctionnement et à la communication des universités en tant qu'organisations publiques à l'ère du numérique ainsi qu'à la refonte éventuelle des activités pédagogiques et communicationnelles des acteurs. Dans cette perspective, nous examinons les représentations des acteurs clés (notamment des responsables de gestion de systèmes d'information et de communication au sein des universités et des enseignants) sur les processus et les effets des médiations technologiques, informationnelles et communicationnelles relatifs aux apprentissages dans l'enseignement supérieur en Europe. Plus particulièrement, nous menons notre étude en France et en Grèce, en prenant compte le contexte socio-économique néo-libéral global.