La radio en commun. Analyse des dispositifs d'écoutes collectives de la radio et communication sonore médiatisée.

by Laure Bedin

Thesis project in Sciences de l'information et de la communication

Under the supervision of Jean jacques Cheval.

Ongoing thesis at Bordeaux 3 , under the authority of Montaigne-Humanités , in a partnership with Médiation, Information, Communication, Art (equipe de recherche) since 28-11-2016 .

  • Alternative Title

    Radio as a common experience. Analysis of collective listening devices for radio and mediatized sound communication.


  • Abstract

    Exploration of the phenomenon of radio in common, that is to say devices and collective listening actions of radio and related mediatized sound productions from studied cases from the beginning of the twenty-first century in France and French-speaking communities, accompanied by an examination of experiences stemming from Spanish and Spanish-American spheres. Territories such as France, Belgium, Spain, Argentina may be taken into concern. Nourished by personal experience, three main directions of research will be developed : Analysis of the devices put in place ( emergence of the phenomenon, its growth, structures, sites and technical methods ) ; Content analysis ( what types of sound documents are proposed to listeners, what kinds and styles of expression ) ; - An approach to reception ( what public, motivations, positions, expectations, satisfactions and returns ). The empirical approach will be accompanied by theoretical interrogations around these phenomenon, their social, artistic, cultural and communicational significations, combining an evaluation of its devices and a reflexion on radio as a media and "radiomorphoses".


  • Abstract

    Exploration du phénomène de la « radio en commun », c’est-à-dire les dispositifs et actes d'écoutes collectives de la radio et des productions sonores médiatisées et apparentées, à partir de cas observés, au début du XXIème siècle, en France et dans des espaces francophones, accompagnée d’une mise en perspectives à partir d’expériences issues de domaines hispaniques et hispano-américains. Des territoires comme la France, la Belgique, l'Espagne, l'Argentine pourront être « visités ». Nourries de nos propres expériences, trois directions principales de recherches seront développées : - Analyse des dispositifs mis en place (émergence du phénomène, déploiement, structures, lieux et modalités techniques) ; - Analyse des contenus (quels types de documents sonores sont proposés à l’écoute, quels genres et registres d’expression) ; - Une approche de la réception (quels publics, quelles motivations, postures, attentes, satisfactions et retours). La démarche empirique s’accompagnera d’interrogations théoriques autour de ces phénomènes, de leurs significations sociales, artistiques, culturelles et communicationnelles alliant une évaluation de ses dispositifs et une réflexion sur le média radio et ses « radiomorphoses ».