Problèmes de tournée avec prise en compte explicite de la consommation d'énergie

by Yun He

Doctoral thesis in Informatique

Under the supervision of Cyril Briand and Nicolas Jozefowiez.

defended on 04-12-2017

in Toulouse 3 , under the authority of École doctorale Systèmes (Toulouse) , in a partnership with Laboratoire d'analyse et d'architecture des systèmes [Toulouse] (laboratoire) .

  • Alternative Title

    Inventory Routing Problems with Explicit Energy Consideration


  • Abstract

    The thesis studies the Inventory Routing Problem (IRP) with explicit energy consideration. Under the Vendor Managed Inventory (VMI) model, the IRP is an integration of the inventory management and routing, where both inventory storage and transportation costs are taken into account. Under the new sustainability paradigm, green transport and logistics has become an emerging area of study, but few research focus on the ecological aspect of the classical IRP. Since the classical IRP concentrates solely on the economic benefits, it is worth studying under the energy perspective. The thesis gives an estimation of the energetic gain that a better supplying plan can provide. More specifically, this thesis integrates the energy consumption into the decision of the inventory replenishment and routing. It starts with a part supplying problem in car assembly lines, where the transported mass, the vehicle dynamics and the travelled distance are identified as main energy influencing factors. This result is extended to the classical IRP with energy objective to show the potential energy reduction that can be achieved. Then, an industrial challenge of IRP is presented and solved using a column generation approach. This problem put the limitations of the classical IRP model in evidence, which brings us to define a more realistic IRP model on a multigraph. Finally, a Lagrangian relaxation method is presented for solving this new model with the aim of energy minimization.


  • Abstract

    Dans le problème de tournées avec gestion de stock ou "Inventory Routing Problem" (IRP), le fournisseur a pour mission de surveiller les niveaux de stock d'un ensemble de clients et gérer leur approvisionnement en prenant simultanément en compte les coûts de transport et de stockage. Etant données les nouvelles exigences de développement durable et de transport écologique, nous étudions l'IRP sous une perspective énergétique, peu de travaux s'étant intéressés à cet aspect. Plus précisément, la thèse identifie les facteurs principaux influençant la consommation d'énergie et évalue les gains potentiels qu'une meilleure planification des approvisionnements permet de réaliser. Un problème relatif à l'approvisionnement en composants de chaînes d'assemblage d'automobiles est tout d'abord considéré pour lequel la masse transportée, la dynamique du véhicule et la distance parcourue sont identifiés comme les principaux facteurs impactant la consommation énergétique. Ce résultat est étendu à l'IRP classique et les gains potentiels en termes d'énergie sont analysés. Un problème industriel de tournées avec gestion de stock est ensuite étudié et résolu, notamment à l'aide d'une méthode de génération de colonnes. Ce problème met en évidence les limitations du modèle IRP classique, ce qui nous a amené à définir un modèle d'IRP plus réaliste. Finalement, une méthode de décomposition basée sur la relaxation lagrangienne est développée pour la résolution de ce problème dans le but de minimiser la consommation énergétique


It's available in the institution of thesis defence.

Other version

This thesis has resulted in a publication by in 2017 by Université Paul Sabatier [diffusion/distribution] in Toulouse

Problèmes de tournée avec prise en compte explicite de la consommation d'énergie


Consult library

Version is available

Where is this thesis?

  • Library : Université Paul Sabatier. Bibliothèque électronique.
See the Sudoc catalog libraries of higher education and research.

Consult library

This thesis has resulted in a publication by in 2017 by Université Paul Sabatier [diffusion/distribution] in Toulouse

Informations

  • Under the title: Problèmes de tournée avec prise en compte explicite de la consommation d'énergie
  • Details : 1 vol. (173 p.)
This thesis is also in paper form.

Where is this thesis?

See the Sudoc catalog libraries of higher education and research.