Essays on the corporate bond markets

by Paul-Olivier Klein

Doctoral thesis in Sciences de gestion

Under the supervision of Laurent Weill.

defended on 20-09-2017

in Strasbourg , under the authority of École doctorale Augustin Cournot (Strasbourg ; 1995-....) , in a partnership with Laboratoire de recherche en gestion et économie (Strasbourg) (laboratoire) .

Thesis committee President: Anaïs Hamelin.

Thesis committee members: Aaron Mehrotra.

Examiners: Jean-Gabriel Cousin, Édith Ginglinger.


  • Abstract

    This dissertation studies the corporate bond market. Results emphasize the role of legal environment and governance. The first chapter demonstrates the role of creditors’ protection and information on the corporate bond market. It identifies a non-homogenous impact across firms. The second chapter uses a meta-analysis to scrutinize the effect of a bond offering on the firm’s value. It stresses the reasons underlying diverging results in the literature so far. The third chapter focuses on the Chinese corporate bond market and highlights the role of state and management ownership on the value created by a bond offering. The fourth chapter isolates a religious bias from professional investors and contributes to the literature on the impact of behavioural biases on the firm’s value.

  • Alternative Title

    Essais sur le financement obligatoire des entreprises


  • Abstract

    Cette thèse étudie le financement obligataire des entreprises. Les résultats soulignent le rôle de l’environnement légal et de la gouvernance. Le premier chapitre démontre le rôle de la protection et l’information des créanciers sur le marché obligataire. Il identifie un impact non homogène entre les firmes. Le second chapitre analyse l’impact d’une émission obligataire sur la valeur d’une entreprise à l’aide d’une méta-analyse. Il souligne les facteurs expliquant des résultats jusqu’alors divergents dans la littérature. Le troisième chapitre se focalise sur le marché des émissions obligataires des entreprises chinoises et met en exergue le rôle de la propriété étatique et managérial sur la valeur créée par une émission obligataire. Enfin, le quatrième chapitre isole un biais religieux des investisseurs professionnels, et contribue à la littérature comportementale s’intéressant à la valeur de l’entreprise.


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