La médiatisation du fait religieux, entre immédiat et transcendant : Le cas du christianisme dans la presse écrite de référence au Portugal

by Márcia Rogério Grilo

Doctoral thesis in Sciences de l'information et de la communication

Under the supervision of Nicolas Pélissier.

defended on 08-07-2016

in Nice , under the authority of École doctorale Lettres, sciences humaines et sociales (Nice ; 1992-2016) , in a partnership with Laboratoire Information, Milieux, Médias, Médiations (Toulon (Var) ; Nice (Alpes-Maritimes) ; 2004-2016) (laboratoire) and Laboratoire Information, Milieux, Médias, Médiations - EA 3820 (laboratoire) .

Thesis committee President: Paul Rasse.

Thesis committee members: Nicolas Pélissier, Paul Rasse, Stefan Bratosin, Daniel Raichvarg.

Examiners: Stefan Bratosin, Daniel Raichvarg.

  • Alternative Title

    The media coverage of religious fact, between immediate and transcendent : The case of christianity in the quality press in Portugal


  • Abstract

    The work presented in this thesis is in the field of Information and Communication Sciences. We observed that the media is the organizing principle of public space. Additionally, the resurgence and increasing weight of the religion in a contemporary environment and its role in interpreting facts in various levels has led us to consider the impact of its media coverage. These findings led us to want to explore the "intersection" between the two fields. Our main goal is to study the relationship between journalism and the religious fact in the Portuguese cultural context. We opted to limit our study to one of the major monotheistic religions: Christianity, in its three main branches - Roman Catholic Church, Protestantism and Orthodox Church. We have also chosen to limit our research to the observation of quality press.In this context, we initially propose a theoretical contextualization approach. Secondly, we develop our study based on two methods: content analysis and semi-structured interviews, where we highlight the issues and visions of the main actors (journalists and representatives of Christian denominations) involved in the production process of religious information. Finally, we reflect on the challenges that religious information faces, such as the specialized content, as it is also being affected by the digital revolution, particularly in the case of specialized blogs.


  • Abstract

    La présente thèse s’inscrit dans le domaine des Sciences de l’Information et de la Communication. La résurgence et le poids croissant de la Religion dans l’espace public contemporain ainsi que l’importance de son rôle dans l’interprétation de faits actuels d'ordres divers nous ont conduits à considérer la médiatisation du phénomène religieux. Nous cherchons, essentiellement à étudier les rapports entre le journalisme et le fait religieux dans le cas portugais. Nous avons circonscrit notre étude à une des principales religions monothéistes : le Christianisme, dans ses trois principales branches - l’Église Catholique Romaine, le Protestantisme et l’Église Orthodoxe. Nous avons également fait le choix de limiter notre recherche à la presse écrite de référence.Dans cette optique, nous proposons dans un premier temps une démarche de contextualisation théorique de notre approche. Dans un deuxième temps, par une étude basée sur deux méthodes qui se complémentent : analyse de contenu et entretiens semi-directifs, ont été mis en évidence les enjeux et les visions des principaux acteurs (journalistes et représentants des confessions chrétiennes) impliqués dans le processus de production de l’information religieuse. En fin, nous réfléchissons sur les défis auxquels cette information, comme contenu spécialisé est confrontée dans le contexte numérique, notamment à travers le cas des blogs spécialisés en religion.


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