Le nationalisme hindou et les usages publics de l’histoire médiévale indienne

by Vanessa Huguet

Doctoral thesis in Histoire et civilisations

Under the supervision of Claude Markovits.

  • Alternative Title

    Hindu Nationalism and the public Uses of Indian Medieval History


  • Abstract

    In 1998, the Hindu nationalist government in power In India decided to replace the History textbooks, whose vocation was to serve as a reference for all the Indian textbooks. The emergence of this new, or perhaps les echoed, manner to tell the History of India has been discovered in the light of the protests that followed this textbooks publication. The great themes taken up by this historiography of Medieval India originate from Indo Persian chronicles whose rhetoric it took over and have a tendency to fix medieval time in a timeless Islam. Their literal use by extremely empiricist British administrators and their takeover by nationalist historians with a distinct pro Hindu bias, contributed to impose this view on the long-run. Its contemporary reemergence has been accompanied by radical changes linked to a particular context in which one feels the accumulated effects of the epistemological doubt experienced by the historian profession and of threats felt facing this political islam rise. We will see how this hindu nationalist historiography, which presents itself as an attempt to re-establish a broad-based historical truth, unfairly ousted by an alliance of « Muslims, Marxists, colonialists and neocolonialists » constitute an attempt of public uses of the past, to serve an identity cause: This construction of a unified hindu community which would be strengthened and cured of its real or imaginary evils. It was built on a historical common sense and went on stage through campaigns and various protest rethorical means that enabled it to sustain the public debate in India but also an a-territorialised one in the cyber public sphere. A second question is whether it is an abuse linked to a strategy for which one has to blame Hindu nationalist organizations only or if these public uses of Medieval History are carried out by a larger nebula.


  • Abstract

    En 1998, le gouvernement nationaliste hindou au pouvoir décidait de remplacer les manuels scolaires d'histoire qui avaient pour vocation de servir de référence à tous les manuels indiens. C'est à l'aune des protestations qui ont suivi la publication de ces manuels que l'on a pu découvrir l'émergence ou la réémergence, d'une tendance historiographique nationaliste hindoue. Les grandes thématiques abordées par cette historiographie de l'Inde médiévale tiennent leur origine des chroniques indo-persanes dont elles ont repris la rhétorique et ont tendance à figer l'époque médiévale dans un islam intemporel. Leur utilisation au premier degré par des administrateurs britanniques puis leur reprise par des historiens nationalistes ayant un biais pro-hindou prononcé a contribué à imposer à long terme cette vision des choses. Sa réémergence contemporaine s'est pourtant accompagnée de changements radicaux liés à un contexte particulier dans lequel se ressentent les effets cumulés du doute épistémologique qui a traversé la profession historienne et de menaces ressenties face à la montée de l'islam politique. On verra comment cette historiographie nationaliste hindoue qui se présente comme une tentative de rétablir une vérité historique disposant d'une large assise dans la société constitue une tentative d'usage public de l'histoire au service d'une cause identitaire, celle de la construction d'une communauté hindoue guérie de maux réels ou imaginaires. Elle s'est appuyée sur un sens commun historique et s'est mise en scène au travers de grandes campagnes d'agitation et de divers moyens rhétoriques qui lui ont permis d'alimenter le débat public en Inde mais également un débat a-territorialisé dans la cybersphère publique. Une seconde question sera de savoir s'il s'agit d'une instrumentalisation liée à une stratégie, que l'on doit imputer aux seules organisations nationalistes hindoues ou bien ces usages publics de l'histoire médiévale indienne sont-ils le fait d'une plus large nébuleuse.

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Informations

  • Details : 1 vol. (336 f.)
  • Annexes : Bibliogr. p.309-336. Notes bibliogr.

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