Les artistes vietnamiens contemporains. Traditions et singularités de 1980 à nos jours

by François Damon

Doctoral thesis in Histoire de l'art

Under the supervision of Évelyne Toussaint.

defended on 21-02-2014

in Pau , under the authority of École doctorale sciences sociales et humanités (Pau, Pyrénées Atlantiques) .

  • Alternative Title

    Vietnamese contemporary artists. Traditions and peculiarities of 1980 onwards.


  • Abstract

    From a large opening of economy introduced in 1986 by the Doi Moi, which mans « change to the new », Vietnamese artists made a reform of the traditional artistic expression in term contemporary, with new technicals borrowed from Western Art. Deeply attached to the Vietnamese culture and to traditional crafts, they created works recalling their heritage and the opening to international contemporary art, to show in Vietnam and in various places of the world. They introduced a dialectical relationship between history and the present, to discuss, stating their singular nature, themes on society, tradition and politics.Through their question “open” in the meaning that Umberto Eco has given to this term, Vietnamese artists are now fully part of contemporary art, with the multiple practices (including video and installations) and the various theories.


  • Abstract

    À partir d'une libéralisation de l'économie instaurée en 1986 par le Doi Moi, ce qui signifie «changer pour faire du neuf », les artistes vietnamiens ont entrepris de rénover, sous l'angle de la contemporanéité, l'expression artistique traditionnelle selon des techniques nouvelles, empruntées à l'art occidental. Profondément attachés à la culture vietnamienne et à l'artisanat traditionnel, ils ont cependant créé des œuvres témoignant à la fois de leurs héritages et de leur ouverture à l’art contemporain international, pour les présenter au Vietnam et en divers lieux du monde. Ils ont alors instauré une relation dialectique entre l’histoire et le présent, pour aborder, en affirmant leur singularité, des thématiques concernant la société, la tradition et la politique. Ainsi, à travers leur questionnement «ouvert », dans le sens qu'Umberto Eco a donné à ce terme, les artistes vietnamiens s’inscrivent aujourd’hui pleinement dans l’art actuel, ses multiples pratiques (y compris la vidéo et les installations) et ses diverses théorisations.


The full text of this thesis is unavailable online.
It's available in the institution of thesis defence.

Consult library

Version is available

Where is this thesis?

  • Library : Université de Pau et des Pays de l'Adour. Service Commun de la Documentation. Pau-SCD-Bib. électronique.
See the Sudoc catalog libraries of higher education and research.