Performance et construction identitaire : Une approche interdisciplinaire du culte du bwiti chez les Fang du Gabon

by Marie-France Mifune

Doctoral thesis in Anthropologie sociale et ethnologie

Under the supervision of Frank Alvarez-Péreyre and Jean-Emile Mbot.

defended on 2012

in Paris, EHESS and the jointly supervising institution Libreville, Université Omar Bongo .

  • Alternative Title

    Performance and identity construction : an interdisciplinary approach to the bwiti cult among the Fang from Gabon


  • Abstract

    This study shows the role of the performance in the identity construction of the initiates from the bwitist community called "disumba mongo na bata" among the Gabonese Fang. To a large extent, this work aims to find a coherent and unified interdisciplinary approach to the study of performance. Since musical activity is present at every moment of the main ritual called "ngozo", we consider the ritual as performance. The choice of the performance concept allows us to consider in our analysis the musical matter and the other elements intimately linked to it in the ritual practice of the "bwiti" cult: the linguistic and corporeal matters. According to both formal and ethnological analyses, this study allows to underline the several levels of meaning of the performance in the ritual. Performance structures the ritual and takes part into the representation of the "bwiti"universe. Each material (songs, musical instruments, dances, ritual actions) is a specific channel of meanings on a structural and a symbolic dimensions of analysis. Performance has a specific role in the complex identity construction of the initiates: several identities are built through the performative and symbolic funstions of the ritual actions. Preserving, updating and passing down to the initiates the practice and interpretative ritual knowledge, the performance further builds up the ritual, sexual and social identities of the initiates.


  • Abstract

    Ce travail porte sur le rôle de la performance dans la construction identitaire des initiés de la communauté bwitiste disumba mongo na bata chez les Fang du Gabon. Au-delà de cette étude spécifique, c’est la question d’une approche interdisciplinaire cohérente et unifiée de la performance qui est posée. L’activité musicale étant omniprésente au cours du rituel principal appelé ngozo, nous avons choisi d’étudier la pratique rituelle en tant que performance. En choisissant le concept de performance, nous avons pu prendre en compte au niveau de l’analyse le matériau musical mais également l’ensemble des composantes qui lui sont intimement liées dans la pratique rituelle du bwiti : le corps et la langue. Selon une double analyse, à la fois formelle et ethnologique, cette étude a permis de mettre en exergue différents niveaux de significations de la performance dans le rituel. La performance structure le rituel et participe à la représentation de l’univers symbolique du bwiti. Les textes des chants, les instruments de musique, les danses et les actions rituelles constituent différents canaux de significations à la fois sur les plans structurel et symbolique. En outre, la performance participe à la construction identitaire complexe des initiés : plusieurs dimensions identitaires sont construites à travers les fonctions performative et symbolique des actions rituelles. Support de conservation, d’actualisation et de transmission des savoirs rituels (pratique et interprétatif), la performance fabrique les identités des initiés à la fois sur les plans rituel, sexuel et social.

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Informations

  • Details : 2 vol. (519, 286 p.
  • Annexes : Bibliogr. p. 479-500

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