Méthodologie linguistique pour l'évaluation des restitutions et analyse expérimentale des processus de didactisation du son : recommandations pour un apprentissage raisonné de la compréhension de l'anglais oral par les étudiants francophones du secteur LANSAD

by Linda Terrier

Doctoral thesis in Linguistique et didactique de l'anglais

Under the supervision of Antoine Toma.

defended on 2011

in Toulouse 3 .

  • Alternative Title

    Linguistic assessment of transcriptions and experimental analysis of sound-editing processes : guidelines for a methodology of teaching english listening comprehension to french university students learning english for specific purposes


  • Abstract

    This PhD thesis was motivated by the weak level of French university student using English for specific purposes in listening to English. We first established which aspects of English phonology may cause listening comprehension difficulties for native speakers of French. We then analyzed the place of phonology and listening skills in the history of English teaching in France and the cognitive processes involved in the act of listening to a foreign language. We concluded this review by suggesting that focus should be put on teaching and learning the language through written transcriptions of oral documents, rather than on listening strategies. This proposed change in the instructional paradigm invited research into new modes of listening to audio or video files and we chose to explore the value of a didactic approach to sound-editing within the framework of the Cognitive Load Theory. The hypothesis is that the sound-editing processes studied could reduce the intrinsic and extraneous cognitive loads linked to the task of understanding spoken English. However, checking this hypothesis against empirical data required possessing a valid tool to assess listening comprehension through written transcriptions. A linguistic methodology was built to that purpose and applied to the quantitative analysis of transcriptions written by students during the four experiments conducted to validate our working hypothesis. A qualitative analysis was also carried out. The results of both these analyses point the way to new proposals regarding teaching and learning English listening comprehension skills based on innovative multimedia instructional designs within a blended learning environment.


  • Abstract

    Cette étude est motivée par le constat du faible niveau des étudiants du secteur LANSAD dans la compétence de compréhension de l'anglais oral. Elle établit les aspects de la phonologie de l'anglais susceptibles d'entraver la compréhension du message par un francophone. L'analyse diachronique de la place dédiée à l'enseignement de la phonologie et de la compréhension de l'oral dans les différentes méthodologies, et l'analyse des processus cognitifs impliqués dans l'acte de compréhension de l'oral suggèrent de concentrer l'attention des étudiants sur les traitements phonologiques, lexicaux et syntaxiques de la langue, à travers le travail de restitution écrite d'un contenu oral. Cette proposition invite à rechercher des modes d'écoute d'un document vidéo ou sonore appropriés. Notre hypothèse de travail est que les processus de didactisation du son pourraient alléger les charges cognitives intrinsèques et extrinsèques liées à la tâche de compréhension de l'oral et permettre ainsi aux étudiants d'améliorer leur niveau dans cette compétence. Cependant, confronter une telle hypothèse aux données du terrain nécessite de posséder un outil de mesure valide. La méthodologie linguistique d'évaluation des restitutions développée pour ce travail a été appliquée à l'analyse quantitative des restitutions issues des quatre expérimentations mises en œuvre pour valider l'hypothèse de travail. Une étude qualitative a également été menée. Les résultats encouragent à formuler de nouvelles pistes pour un travail raisonné de la compréhension de l'anglais oral en mode d'enseignement / apprentissage mixte (" blended learning ") dans le cadre d'une didactique multimédia des langues.

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Informations

  • Details : 2 vol. (783 p.) + 1 CD d'accompagnement
  • Annexes : Bibliogr. p. 551-571

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  • Library : Université Paul Sabatier. Bibliothèque universitaire de sciences.
  • Available for PEB
  • Odds : 2011 TOU3 0267
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