L'impossible émergence du théâtre tunisien (1960-2008)

by Anouar Cherni

Doctoral thesis in Arts du Spectacle

Under the supervision of Jean-Louis Besson.

defended on 21-01-2010

in Paris 10 , under the authority of Ecole doctorale Lettres, langues, spectacles (Nanterre) .

  • Alternative Title

    The impossible emergence of the tunisian theatre (1960-2008)


  • Abstract

    Despite of all his performances and his breakthrough under rather critical conditions, the Tunisian theatre remains in the hand of the government. The relationship between the State and the culture was always difficult. In a climate of mutual suspicion, each of the two parts try to have the confidence of the other for better using it in his own projects. The Tunisian theatre lives in a society which ist daily influenced by the modernity and must modify his cultural references. These phenomena disturb his way of working. Netherless, the theatre remains an effective means of expression, not only to affect the masses and to heighten public awareness of the problems of the society, but also to refflect the situation and the evolution of tunisian people. The question ist wether Tunisia could offer the conditions in terms of regulations, éducation, means and subsidies to make possible the realization of this programm and give to the men of theatre a solid platforme for a profound and original expression.


  • Abstract

    Malgré toutes ses performances et sa percé dans des conditions plutôt critique, le théâtre tunisien reste à la merci du pouvoir. Les rapports entre l‟État et la culture ont toujours été difficiles. Dans un climat de suspicion mutuelle, chacune des deux parties cherche à avoir la confiance de l‟autre pour mieux l‟utiliser dans son propre projet. Le théâtre tunisien vit au sein d‟une société influencée quotidiennement par la modernité, et se voit contrainte de modifier ses références culturelles. Ces phénomènes bouleversent son mode de fonctionnement. Néanmoins, le théâtre reste un moyen d‟expression efficace, capable non seulement de toucher et de sensibiliser les masses aux problèmes réels de la société, mais aussi de réfléchir la situation des Tunisiens et à leur devenir. La question est de savoir si la Tunisie a su rassembler, en termes de réglementation, de formation et de moyens financiers, les conditions susceptibles de permettre la réalisation de ce programme et de donner aux hommes de théâtre une plate-forme solide à partir de laquelle ils pourraient développer une expression profonde et originale.

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