De feu et de sang : histoire, rhétorique et prophétisme dans les lettres de Catherine de Sienne (1347-1380)

by Sonia Porzi

Doctoral thesis in Études romanes

Under the supervision of François Livi.

defended on 07-12-2009

in Paris 4 , under the authority of École doctorale Civilisations, cultures, littératures et sociétés (Paris) , in a partnership with Équipe Littérature et Culture Italiennes (Paris) (équipe de recherche) .

Thesis committee President: Gérard Genot.

Thesis committee members: François Livi, Enrico Ghidetti, Carlo Ossola, Johannes Bartuschat.

  • Alternative Title

    Fire and Blood : history, rhetoric and prophecy in the correspondence of Catherine of Siena (1347-1380)


  • Abstract

    This thesis investigates the paradox seemingly posed by the alleged illiteracy of Catherine of Siena (1347-1380) in contradiction to her prolific and highly significant output of letters dictated in the Italian vernacular. These reveal Catherine as a genuine prophetess of the key issues that confronted Christianity at the time of the Great Schism: Church reform, the Crusade, the popes' return to Rome and peace in the papal states.The first part describes the letters as traditionally interpreted and probes their literary sources as a basis for assessing Catherine's culture and reading. The second illustrates her contribution to the tradition of vetero-testamentary and mediaeval prophecy and then how this trend gathers pace in her subsequent letters. A diachronic approach to her writings as a whole reveals how her imagery coalesces into a vast allegory reflecting her social aspirations.


  • Abstract

    Cette thèse traite le paradoxe apparent entre le statut de femme prétendument illettrée de Catherine de Sienne (1347-1380) et sa production de lettres, dictées en langue vulgaire italienne, à la fois nombreuses et fort importantes. Catherine y aborde en effet en prophétesse les grandes questions qui touchent la chrétienté à l’époque avignonnaise: la réforme de l’Église, la croisade, le retour des papes à Rome et la paix dans les états pontificaux. S’appuyant sur une présentation de la tradition textuelle des lettres, puis sur une étude des sources littéraires, la première partie fait le point sur la culture de Catherine et sur ses lectures. La deuxième partie montre comment Catherine s’inscrit dans la tradition du prophétisme vétéro-testamentaire et médiéval, puis comment ce prophétisme s’amplifie au fil de ses lettres. À travers , l’approche diachronique du corpus on voit ainsi comment les images s’organisent jusqu’à former une vaste allégorie où s’exprime le projet de société de Catherine.


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