Federico Fellini et la lumière : poïétique du monde sensible pour une lumière qui s'offre à voir et à écouter

by Sylvie Sibra

Doctoral thesis in Esthétique du cinéma

Under the supervision of Gilles Méthel.

defended on 2008

in Toulouse 2 .

  • Alternative Title

    The light in Federico Fellini's films : a light to see and listen to in a poiety of the perceptible world


  • Abstract

    This research is an exploratory pursuit of light in the work of the renowned film-maker Federico Fellini (1920-1993). We’ll discover huge enlightened sceneries that witness to fellini’s very deep creative soul. This study aims gradually to bring some clarifications about the peculiarities of this man and his productions, through the study of light, that meets our eyes and even our ears! Fellini’s Writings, not only, show the strength and the poetry of the images, the generative nature of this exceptional great-hearted creator; but also, the absolute moments of grace released from human interaction. That marks fellini’s print for eternity. Fellini is one of the film-maker who succeeded to reveal boldly but subtly the interior and the exterior reality of men, of society and of the whole world that surrounds us, through the light. A light which makes the most improbable, credible and the most touching moments of the cinema. This light looks at the heart of innocence and thus, makes human beings face the world. This thesis is lived as an experience that’s wondering about the fellinien’s light that has marked the times and not only an era or a century.


  • Abstract

    Ce travail de recherche est une quête exploratoire de la lumière dans l’oeuvre du cinéaste Federico Fellini (1920-1993). Nous y découvrirons d’immenses paysages éclairés par une foi profonde en la création. Cette étude se veut d’apporter des éclaircissements par touches successives sur la singularité de l’homme et sur ses réalisations à travers l’étude d’une lumière qui se donne à voir et à écouter. Des écrits qui cherchent à démontrer dans l’intimité, la vitalité et la poésie des images, la nature génératrice de ce créateur hors-norme au grand coeur mais aussi la communion des êtres lors d’instants de véritables grâces qui marquent l’image du sceau de l’éternité. Un cinéaste qui a eu le courage et l’audace de nous dévoiler, de nous révéler subtilement sa réalité intérieure et extérieure du monde, de la société, de l’homme, par la lumière. Une lumière qui fait des moments les plus invraisemblables les moments les plus crédibles, les plus réels, les plus touchants du cinéma. Une lumière qui plonge le regard dans les profondeurs de l’innocence et ainsi mettre à nu l’homme devant le monde. Une thèse vécue comme une expérience s’interrogeant sur cette lumière fellinienne qui a marqué le temps et non une époque ou un siècle.

Consult library

Version is available as a paper

Informations

  • Details : 1 vol. (515 p.)
  • Notes : Publication autorisée par le jury
  • Annexes : Bibliogr. p. 461-480

Where is this thesis?

  • Library : Université Toulouse Jean Jaurès. Bibliothèque universitaire centrale de lettres et sciences humaines.
  • Available for PEB
See the Sudoc catalog libraries of higher education and research.