Stratégies d'expérimentation et dynamique du marché de l'Internet haut débit en France : une perspective néo-institutionnelle

by Valérie Fautrero

Doctoral thesis in Sciences de gestion

Under the supervision of Valérie Fernandez and Gilles Puel.

defended on 2008

in Paris, ENST .

  • Alternative Title

    Strategies of experimentation and dynamic of the high speed Internet market in France : a neo-institutionalist approach


  • Abstract

    This thesis attempts, from a neo-institutionalist conceptual framework, to analyse the sense, issues and roles of the stakeholders in the alternative high-speed Internet access technologies which have been deployed in France. Based on three case studies, the work of this thesis suggests that these experiments can be an important element in market dynamics. The State seems to act as the leader of an experimental business ecosystem combining various elements ; it relies on a political approach “organising” a regulatory system and financial sponsorship for the sector. In this way it boosts the momentum of the deployment of market experimentation, responding to different expectations depending on the stakeholders concerned. Finally the “alternative” character of the technologies used is, in our view, limited to the technical dimension of these systems. The market, as a social conceptualization, seems to grasp these systems as a form of leverage to stimulate momentum temporarily which does not exclude forms of economic protection.


  • Abstract

    Cette thèse s'attache, à partir d'un cadre conceptuel néo-institutionnaliste, à analyser le sens, l'enjeu et les jeux d'acteurs des expérimentations de technologies alternatives d’accès à l’Internet haut débit qui se sont déployées en France. Appuyée sur trois études de cas, ce travail de thèse laisse apparaître que ces expérimentations peuvent représenter un élément important de la dynamique du marché. L’État semble tenir la place de leader d’un écosystème d’affaires des expérimentations, associant différents éléments ; il s’appuie sur un discours politique « organisant », un dispositif réglementaire et un sponsoring financier du secteur. Il impulse ainsi une dynamique de déploiement d’expérimentations sur le marché, répondant à des attentes différentes selon les acteurs considérés. Finalement, le caractère « alternatif » des technologies mobilisées nous paraît limité à la dimension technique de ces dispositifs. Le marché, en tant que construit social, semble se saisir de ceux-ci comme un levier de dynamisation temporaire qui n’exclut pas des formes de verrouillage économique.

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Informations

  • Details : 1 vol. (360 p.)
  • Notes : Publication autorisée par le jury
  • Annexes : 196 réf. bibliogr.

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  • Library : Télécom ParisTech. Bibliothèque scientifique et technique.
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  • Odds : 9.523 FAUT
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