Le changement de structures de l'espace public berlinois (1990-2005)

by Sylvie Dornadin

Doctoral thesis in Études germaniques

Under the supervision of Jérôme Vaillant.

defended on 2007

in Lille 3 .

  • Alternative Title

    The structural change of the public sphere in Berlin (1990-2005)


  • Abstract

    "The structural change of the public sphere in Berlin" describes how the model of public relations became widespread in the communication of the city of Berlin and the enterprises located in the town after the German reunification. The author shows how PR-Departments has been created even in the smallest organisations and how new forms of public communication progressively appeared. Not only the practices changes but also the knowledge on which the communication is established : organisations use more and more expert techniques in order to produce their messages - the author shows how they spread from one organisation to another - and embrace new ways to treat and analyse information. By replacing these empirical observations into Jürgen Habermas's theory of the public sphere, the author shows that the changes occurred in the organisations located in Berlin has led to the emergence of new type of the public sphere


  • Abstract

    "Le changement de structures de l'espace public berlinois" retrace la manière dont la collectivité territoriale berlinoise et les entreprises qui y sont implantées sont progressivement conquises par le modèle des relations publiques après l'unification allemande. L'auteur montre comment les services et les chargés de communications se sont multipliés au sein des organisations et comment de nouvelles formes de communication publiques sont apparues. Au-delà des pratiques, ce sont également les savoirs sur lesquels reposent la communication qui se sont transformés : les organisations utilisent de plus en plus fréquemment le savoir d'expert pour produire leurs messages - l'auteur montre comment il se propage entre les organisations - et adoptent de nouveaux modes de traitement de l'analyse de l'information. En replaçant ces observations empiriques au sein de la théorie de l'espace public de Jürgen Habermas, l'auteur montre que les changements que les organisations ont introduits dans leurs pratiques communicationnellles ont mené à l'apparition d'un nouveau modèle de l'espace public

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Informations

  • Details : 1 vol. (497 p.)
  • Notes : Publication autorisée par le jury
  • Annexes : Bibliogr. p. 451-492. Notes bibliogr.

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  • Library : Université Grenoble Alpes (Echirolles, Isère). Bibliothèque Yves de la Haye.
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  • Odds : P.P 364
  • Library : Université de Lille. Service commun de la documentation.
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  • Odds : 50.377-2007-10
  • Library : Université Charles de Gaulle. UFR d'Etudes germaniques et scandinaves. Bibliothèque.
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  • Odds : 711 Dor
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