Caractérisation des mécanismes de coupe en superfinition par toilage et de l'intégrité de surface induite dans le cas des aciers traités

by Abdeljabar Khellouki

Doctoral thesis in Mécanique et ingéniérie

Under the supervision of Hassan Zahouani.

defended on 2007

in Saint-Etienne, EMSE .

  • Alternative Title

    Characterization of the cutting mechanisms and surface integrity induced by beltfinishing in the case of hardened steel


  • Abstract

    This study is a contribution to understanding the beltfinishing process. The characterization of beltfinished surface showed that the roughness is improved and only compressive residual stresses are generated. The most influential beltfinishing parameters and their interactions were defined. Those informations are important to control this process. An optimal contact time which leads to the grain’s wear stabilisation has been highlighted. This parameter has an influence on the surface topography and material removal rate. An energy study has shown that the plastic deformation is predominant in beltfinishing. A scratch simulation tests with low and high speed revealed that the material removal rate increase when the attack angle of grains increases or when scratches are superimposed. A numerical modelling was developed in order to compute the residual stresses induced by a single grain.


  • Abstract

    Cette étude est une contribution pour comprendre la superfinition par toilage. La caractérisation de surface toilée a montré que la rugosité est améliorée et les contraintes résiduelles engendrées sont de compression. Les paramètres les plus influents en toilage ainsi que leurs interactions ont été définis. Ces informations aident à maîtriser ce procédé. Une durée optimale de contact, au delà de laquelle l’usure des grains se stabilise, a été mise en évidence. Ce paramètre a une influence sur la topographie de surface et l’enlèvement de matière. Une étude énergétique a montré que la déformation plastique est prédominante dans un processus de toilage. Une simulation par des essais de rayage, à basse et à grande vitesse, a révélé des tendances croissantes vers la coupe lorsque l’angle d’attaque des grains augmente ou lorsque les rayures sont superposées. Une modélisation numérique a été développée dans le but de connaître l’état des contraintes résiduelles induites par un seul grain.

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Informations

  • Details : 1 vol. (XI-188 p.)
  • Annexes : Bibliogr.

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