Histoire de la communication d'entreprise de la période post-révolutionnaire à 1914

by Christine Pidancet

Doctoral thesis in Sciences de l'information et de la communication

Under the supervision of Alain Blondy.

defended on 2006

in Paris 4 .

  • Alternative Title

    History of french business communication from the post 1789 revolution until the first world war


  • Abstract

    The present thesis has the precise goal of valuating the evolution of business communication, from its external to its internal aspects, through the study of the various components which take part into its development, from the period which follows the French revolution of 1789 to the first world war. A preliminary section allows the present the basis of this movement, in a concise way, from the origins until the previous mentioned revolution. All and each one of the pertinent aspects which determines the movement of communication explored are examined inside the research which represents an investigation leaving large perspectives to the new horizons: from means of transport to new technical ways allowing societies to enlarge their possibilities, whereas the internal communication inside the factories in increasingly marked by a political influence which tends to separate the labour class, highly conscious of its professional skills, of industrials whose attention focuses on result increases: the conclusion leads to this paradox.


  • Abstract

    La présente thèse poursuit l’objectif d’évaluer l’évolution de la communication d’entreprise, tant externe qu’interne, au travers des divers vecteurs qui la concernent, de la période qui suit la révolution de 1789 jusqu’à la veille du 1er conflit mondial. Une partie linéaire permet de poser les bases de ce double processus, de manière concise, des origines jusqu’à la révolution précitée. Tous les aspects pertinents déterminant le mouvement de communication exploré sont examinés dans cette recherche qui se veut une investigation laissant un vaste champ d’ouverture vers de nouvelles pistes : des moyens de transport aux nouveaux vecteurs qui accélèreront le processus de rayonnement des entreprises vers l’extérieur, tandis que l’infléchissement progressif d’une communication interne toujours davantage marquée par une prise de conscience politique de la classe ouvrière tend à éloigner graduellement les détenteurs d’un savoir-faire professionnel d’industriels dont l’attention se focalise sur la croissance des résultats : la conclusion aboutit à ce paradoxe.

Consult library

Version is available as a paper

Informations

  • Details : 1 vol. (611 p.)
  • Notes : Thèse non corigée. Publication non autorisée par le jury.
  • Annexes : 510 références bibliographiques

Where is this thesis?

  • Library :
  • Available on site in the applicant institution
  • Odds : BUT 6446
See the Sudoc catalog libraries of higher education and research.