Le Manuscrit Reg. Lat. 12 de la Bibliothèque apostolique vaticane et la réforme monastique en Angleterre : fonction de l'image dans le psautier au XIe siècle

by Cécile Fouquet-Arnal

Doctoral thesis in Histoire de l'art médiéval

Under the supervision of Xénia Muratova.

defended on 2005

in Rennes 2 .

  • Alternative Title

    The Ms. Reg. Lat. 12 of the Vatican Library and monastic reform in England : the function of the image in the Psalter during the 11th Century


  • Abstract

    The Bury Saint Edmunds Psalter (Rome, Vatican Library, MS. Reg. Lat. 12) is an important example of Psalter illustration in the 11th Century. Its cycles of images, positioned almost exclusively in the margins of the pages, makes it an exceptional manuscript. Created shortly after the establishment of the Regularis Concordia, it forms part of the landscape of English monastic reform. By studying the Psalter, we can reassess the place of the Monastery of Ramsey and fully appreciate the East Anglian abbey’s far-reaching influence. In addition to illustrating the text of the Psalms, the images contained in the Psalter are an expression of a particular religious philosophy, one in the process of very moment when the Schism was dividing the Church of Rome and the Church of Constantinople. By positioning images in the margins of the page, in a style similar to that adopted by certain Byzantine Psalters at the time of the iconoclast crisis during the 9th Century, the image contained in the English manuscript transcend strict literality to form an illustration that is exegetic, reaffirming the dogmas held by the Church of Rome


  • Abstract

    Le Psautier de Bury Saint Edmunds (Rome, Bibliothèque Apostolique Vaticane, Ms. Reg. Lat. 12) est un témoin important de l’illustration des psautiers au XIe siècle. Son cycle d’images presque exclusivement marginal en fait un manuscrit exceptionnel. Réalisé peu de temps après la mise en place de la Regularis Concordia, il s’inscrit dans le contexte de la réforme bénédictine anglaise. Son étude permet de revaloriser la place du monastère de Ramsey et de saisir le rayonnement de cette abbaye en East Anglia. Outre l’illustration du texte des psaumes, les images sont l'expression d'une pensée religieuse qui réaffirme ses convictions théologiques sur l’Incarnation du Verbe et sur la Trinité au moment même où se met en place le Schisme entre l’Eglise de Rome et l’Eglise de Constantinople. En reprenant une disposition marginale de l’image, similaire à celle établie dans quelques psautiers byzantins réalisés au cours du IXe siècle lors de la crise iconoclaste, les images du manuscrit anglais dépassent la stricte littéralité pour une illustration qui devient exégétique, qui réaffirme les dogmes chers à l’Eglise de Rome.

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Informations

  • Details : 2 vol., (766 f.)
  • Notes : Publication autorisée par le jury
  • Annexes : Bibliogr. f. 501-545. Index

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