Les moments de turbulence : la déséquilibration cognitive et sa signification dramatique

by Maria Luiza Oliveira Castro de Leão

Doctoral thesis in Sciences de l'éducation

Under the supervision of Gérard Vergnaud.

defended on 2005

in Paris 5 .

  • Alternative Title

    The moments of turbulence : the cognitive disequilibrium and its dramatic meaning


  • Abstract

    This research studies cognition processes, in specific moments of cognitive disequilibrium, named turbulence moments. We analyze the evolution of thought in a situation in an experimental situation based to the floating of the bodies. The epistemological framework chosen to study this learning phenomenon is founded mainly on Sara Pain's theory which deals with thought as a double structure, one being of a logical conceptual nature- in charge of building the objectivity- and the other of a dramatic-desiderative nature- in charge of giving subjective and affective significance to knowledge and ignorance. The didactic aims to show directions for a "pedagogy of turbulence". The data have been collected with a small group of elementary school teachers, for whom the moments of turbulence have been on purpose created.


  • Abstract

    C'est une recherche qui étudie la pensée entrain de connaître, dans les moments spécifiques de déséquilibration cognitive appelés moments de turbulence. Dans une étude expérimentale, à propos de la flottaison des corps, nous essayons d'analyser le processus d'évolution de la pensée lorsu'elle est déstabilisée cognitivement. Le cadre épistémologique retenu pour étuider ce phénomène d'apprentissage repose principalement sur la théorie de Sara Pain qui aborde la pensée comme une double structure, l'une de caractère logique-conceptuel, chargée de la construction de l'objectivité de l'autre de caractère dramatique-désidératif, chargée de donner de la signification subjective et affective à la connaissance et à l'ignorance. Nous considérons la possibilité d'articulerles apports de l'école de Genève et ceux de la psychanalyse. L'objectif didactique d'indiquer des directions pour une "pédagogie de la turbulence". La partie empirique est réalisée avec un petit groupe de professeurs de l'école élémentaire confrontés à des moments de turbulences provoqués à dessin.

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Informations

  • Details : 2 vol. (441 f., paginations multiples)
  • Notes : Publication autorisée par le jury
  • Annexes : Bibliogr. f. 425-429

Where is this thesis?

  • Library : Université Paris Descartes - Bibliothèque de Sciences Humaines et Sociales Descartes - CNRS (Paris). Service commun de la documentation.
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