L'influence du Rythme africain sur le christianisme : le cas de l'Eglise catholique de Côte d'Ivoire

by Clokou Anoha

Doctoral thesis in Histoire de la musique et musicologie

Under the supervision of François Picard.

defended on 2004

in Paris 4 .

  • Alternative Title

    Theinfluence of African rhythm over Christianity: the case of the catholic Church in Côte d'Ivoire


  • Abstract

    In Côte d'Ivoire, the Christian workship is celebrated through music: singign, dancing, clapping of hands, choregraphy, yelling and symbolic items fom peoples' cultures. In this thesis, African cultural elements are referred to as African Rhythm and the African cultural contribution to Christianity as inculturation. This work deals with the problem resulting from the inculturation of African Rhythm and especially of its consequences over the pastoral dynamic of Christian churches in Côte d'Ivoire. These problems are due to an excessive inculturation which distorts both African spiritual reality and roman Christianity. As solution, this thesis suggests the thorough and continuous training of competent executives for the supervising of choristers and dancers, the correct and credible transcription of the musical works and some modes of introduction for the "attoungblan" talking drum into the Church on the basis of a new alphabetical language.


  • Abstract

    Le culte chrétien en Côte d'Ivoire est célébré avec des chants, des musiques, des danses, des battements de mains, des mises en scènes chorégraphiques, des cris et des objets symboliques des cultures des peuples. Dans cette thèse, les éléments culturels africains se dénomment Rythme africain, et l'apport culturel africain dans le christianisme, l'inculturation. Ce travail traite des problèmes liés à l'inculturation du Rythme africain et surtout de ses conséquences sur la dynamique pastorale des églises chrétiennes en Côte d'Ivoire. Ces problèmes sont dus à une inculturation abusive qui déforme à la fois la réalité spirituelle africaine et le christianisme romain. Comme solution, cette thèse propose la formation approfondie et continue de cadres compétents pour l'encadrement des chantres et danseurs, la transcription correcte et crédible des oeuvres et quelques modalités pour l'introduction du tambour parleur "attoungblan" dans l'Eglise sur la base d'un nouveau langage alphabétique.

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Informations

  • Details : 1 vol. (513 p.)
  • Notes : Publication autorisée par le jury
  • Annexes : 185 références bibliographiques

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  • Library : Université de Paris-Sorbonne Paris 4. Service commun de la documentation. Bibliothèque Serpente.
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  • Odds : BUT 5939

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  • Odds : MC 7729
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