Épistémologie et didactique de la ville : de l'évolution de l'enseignement tunisien à l'expérience française

by Oualid Ben Salah

Doctoral thesis in Lettres, sciences humaines et sociales

Under the supervision of François Durand-Dastès.

defended on 2003

in Paris 7 .


  • Abstract

    In a first stage, this work is based on the case of Tunisia. Teaching about towns is set in the context of the general inspiration on Tunisian secondary schools, specially of the 1991 reform. The current practice is then described using comparative studies of two text books for the 2nd class of secondary schools. Secondly more general problems are considered, with a confrontation between problems and solutions used in France and Tunisia. Original methods for teaching of town geography, such as games, are studied in the first place; then, a picture of the part played by towns in didactic research by French geographers is shown. Last, the relations between academic research in geography and didactics, as well as between didactics and epistemological problems are taken into account. This leads to suggestions concerning topics for further reflection and practical solutions.


  • Abstract

    Le travail s'appuie d'abord sur l'exemple de la Tunisie. L'enseignement de la ville est situé dans le contexte des buts fixés par l'esprit de l'enseignement secondaire tunisien, notamment par la réforme de 1991. La mise en œuvre est ensuite décrite d'après des études comparatives de manuels successifs pour la 2ème année du secondaire et des entretiens. On prend ensuite en considération des problèmes plus généraux, en confrontant les problèmes et les solutions adoptées en France et en Tunisie. Les méthodes originales utilisées pour l'enseignement sur les villes, comme les jeux, sont étudiées en premier, puis on présente un tableau de la part de la ville dans les recherches didactiques par les géographes français. En dernier lieu, on envisage les rapports entre la recherche universitaire en géographie et la didactique, puis entre didactique et problèmes épistémologiques d'ensemble. Ce qui permet des suggestions quant aux thèmes de réflexion à poursuivre et aux solutions pratiques.

Consult library

Version is available as a paper

Informations

  • Details : 392 p.
  • Notes : Publication autorisée par le jury

Where is this thesis?

  • Library : Université Paris Diderot - Paris 7. Service commun de la documentation. Bibliothèque Universitaire des Grands Moulins.
  • PEB tested
  • Odds : TL (2003) 056

This version is also available in microfiche :

  • Library : Bibliothèque interuniversitaire de la Sorbonne (Paris).
  • Unvailable for PEB
  • Odds : MC 7371
See the Sudoc catalog libraries of higher education and research.