L'impact des nouvelles technologies dans l'apprentissage du ski alpin : les skis paraboliques

by Sylvie Jeancenelle

Doctoral thesis in Sciences sociales

Under the supervision of Gérard Vergnaud.

defended on 2003

in Paris 5 .

Thesis committee President: Georges Vigarello.

Thesis committee members: Georges Vigarello, Claude-Alain Hauert, Jean-Pierre Famose, Camilo Charron.


  • Abstract

    The study seeks to take into account the evolution of skiing in relation to changes in equipment, as well as teaching methods and the adaptation that will result from the point of view of subjects in various situations that constitute test conditions. Supported by the theory of Vergnaud's conceptual fields, it takes the form of a study of conceptualisations implicit in "obstacle schemes". According to Vergnaud, the scheme resembles the motor action organ, in as much as it is made up of all the vital components for the organisation and function of the latter. The methods of activation and function of the scheme give credence to the belief that knowledge, information and action are inextricably linked. The development of the obstacle scheme is that of "prior knowledge" ; it becomes part of an extension of the class situation where the subject must make changes following the progression from traditional to parabolic skis. The obstacle scheme appears as resistance from the subject's part in relation to new sitations. The subject prefers to make use of previously acquired knowledge, but makes attempts at new practice. This study highlights the recurring elements, which make up the obstacles as well as the correct or incorrect manoeuvres of subjects. Furthermore, it must be remembered that the subject has a scheme which must be constantly perfected in order to achive new techniques. Some will achieve this, other will not.


  • Abstract

    L'étude tente de rendre compte de l'évolution de l'activité ski tant au niveau des changements du matériel que de l'enseignement et, de l'adaptation que cela engendre du point de vue des sujets lors de diverses situations constituant des virages dans un test. Adossée à la théorie des champs conceptuels de Vergnaud, elle prend la forme d'une étude des conceptualisations implicites dans les "schèmes obstacles". Tel qu'il est dit par Vergnaud, le shème apparaît comme l'organe de l'action motrice du fait qu'il comporte toutes les composantes indispensables de l'organisation et à l'exécution de celle-ci. Les modalités de l'activation et du fonctionnement du schème permettent de considérer que connaissance, information et action sont fonctionnellement indissociables. Le développement du schème obstacle est celui de la "connaissance antérieure" : il s'accompagne d'une extension de la classe des situations pour lesquelles le sujet doit opérer des modifications suite au passage des skis traditionnels aux skis paraboliques. Le schème obstacle apparaît comme une résistance de la part du sujet par rapport à la nouveauté. Le sujet se sert préférentiellement de ses acquis des apprentissages précédents, mais, il a aussi des représentations envers la nouvelle pratique. Cette étude fait ressortir les éléments récurrents qui font obstacles ainsi que les représentations justes ou fausses des sujets. D'autres part, il faut garder en mémoire que les sujets ont un shème qu'ils doivent rendre de plus en plus performant pour aboutir à la nouvelle techique. Certains y arriveront, d'autres non.

Consult library

Version is available as a paper

Informations

  • Details : 2 vol. (376 f.)
  • Notes : Publication autorisée par le jury
  • Annexes : Bibliogr. f. 215-224

Where is this thesis?

  • Library : Université Paris Descartes - Bibliothèque de Sciences Humaines et Sociales Descartes - CNRS (Paris). Service commun de la documentation.
  • Available on site in the applicant institution

This version is also available in microfiche :

  • Library : Bibliothèque interuniversitaire de la Sorbonne. Fonds général.
  • Unvailable for PEB
  • Odds : MC 7614
See the Sudoc catalog libraries of higher education and research.