L'afrique du nord dans l'imagerie coloniale : le cas de la tunisie

by MOEZ SAFTA

Doctoral thesis in Philosophie

Under the supervision of J-MICHEL PALMIER.

defended on 1996

in Paris 1 .


  • Abstract

    By inverting the hourglass of history, and examining literature, architecture and other forms of iconography, we have tried to detect the origin of certain tenacious prejudices that are detrimental to the mutual inderstanding of the french and maghreb peoples, and to show that colonial imagery is an esthetic reponse to questions posed during a specific period. Today, this same reponse poses questions about our present time, as this imagery is not anachronistic. The imagery divides the maghreb self into an autochtonous substratum and a european veneer, creating, through a hierarchy founded upon the mutation of meaningless exterior traits into essentiel elements, a self foreign to itself. It also transforms this self by the processes of de-culturation and acculturation. "re-presentation" and a "shared birth" do not equal "representation" and "shared knowledge". This imagery instigates one to reflect upon the social function of images as it is, in a sense, a dialogue between the image of "self" and the image of "other". The dialogue is a fluctuation between self and the self mirrored in others, the self and the photocopy of the other, the self and the blurred other, as well as the self and the erased other. Each image always returns to the same referent : the colonizer. The dichotomy brings us to propose a rough solution : the reorientation of the discourse on the maghreb identity.


  • Abstract

    En retournant le sablier de l'histoire a travers la litterature, l'architecture et quelques supports iconographiques, nous avons voulu deceler l'origine de certains prejuges tenaces prejudiciables a la comprehension entre les peuples francais et maghrebins; et montrer que l'imagerie coloniale etait une reponse esthetique aux questions que se posait une epoque. Cette meme reponse questionne aujourd'hui a son tour notre epoque, car cette imagerie est une forme d'ideologie non anachronique. Elle scinde le sujet maghrebin en un substrat autochtone et en une patine europeenne, faisant de lui un etre etranger vis-a-vis de lui-meme, par une hierarchisation fondee sur la mutation de traits exterieurs sans importance, en elements essentiels, le transformant ainsi par la deculturation et par l'acculturation. Re-presentation et co-naissance et non pas representation et connaissance, cette imagerie donne a reflechir sur la fonction sociale des images, car s'est une sorte de dialogue entre l'image de soi et l'image de l'autre, l'image pour soi et l'image pour l'autre qui semble s'etre ainsi etabli, tergiversant entre le meme et le semblable, la photocopie, l'estompe, voire meme l'efface; car chaque image renvoyait toujours au meme referent : le colonisateur. La dichotomie nous a amene a proposer une ebauche de solution consistant en la reorientation du discours identitaire maghrebin dans le sens d'une reelle reappropriation de la personnalite historique tout en tenant compte de la proximite avec le monde occidental et principalement de la france; mais pour cela, il faut entreprendre cette transformation categorique dans le sens d'un "retour au sujet" en termes psychanalytiques freudiens.

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  • Library : Bibliothèque Pierre Mendès France (Paris).
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