Typer : une nouvelle méthode de typologie des consommateurs basée sur l'analyse factorielle

by Gary Baumgartner

Doctoral thesis in Sciences de gestion

Under the supervision of Alain Jolibert.

defended on 1989

in Grenoble 2 .

  • Alternative Title

    Typer: a new factor analytical technique for clustering consumers


  • Abstract

    The objective of this thesis is to design and test a new factor analytical model, "typer", conceived specifically for one of the tasks most frequently encountered in marketing: the clustering of personnes. The factor analytical model usually employed in this case (principal components, type q: pc) has several drawbacks. Typer corrects these, treating much larger samples with greater validity. The thesis is organized in five chapters. The first represents a synthesis of the various uses of factor analysis based on examples taken from the major marketing journals. The second chapter traces the development of factor analysis from its origins at the turn of the century to the present time. The third chapter describes the different stages of factor analytical applications along with a discussion of the advantages and disadvantages of the various options of each stage. The fourth chapter presents the mathematical development of the typer model along with numerical examples. Finally, the fifth chapter tests typer by submitting it to four trials: a comparative test with pc, a test based on biological data (fisher's iris data), an analysis of data taken from a political marketing study (500 persons), and a comparative test with a typical clustering algorithm (hartigan and engleman's k-means). Based on these tests, typer can be applied with confidence to large-scale marketing studies.


  • Abstract

    L'objectif de cette these est de mettre au point et de tester un nouveau modele d'analyse factorielle, "typer", destine a realiser une des applications les plus frequemment rencontrees en marketing: l'elaboration d'une typologie de personnes. Le modele d'analyse factorielle couramment utilise dans ce cas (l'analyse en composantes principales de type q: acp) presente de nombreux inconvenients. Typer corrige ces defauts, traitant un nombre nettement plus important de personnes avec des resultats beaucoup plus valides. La these est organisee en cinq chapitres. Le premier propose une synthese des differentes utilisations de l'analyse factorielle en marketing. Le deuxieme chapitre s'interesse a l'origine et au developpement de l'analyse factorielle. Le troisieme chapitre decrit les etapes d'une analyse factorielle avec les avantages et inconvenients des differentes options de chaque etape. Le quatrieme chapitre presente l'algorithme typer sous la forme d'un developpement mathematique, complete par des exemples numeriques. Enfin, le cinquieme chapitre met a l'epreuve typer par quatre tests: un test comparatif avec l'acp, un test base sur les donnees biologiques (les iris de fisher), une application a des donnees provenant d'une etude de marketing politique (500 personnes), et un test comparatif avec l'algorithme k-means d'hartigan et engleman. Les resultats de ces tests indiquent que le modele typer peut etre applique avec confiance sur des enquetes de grande envergure.

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Informations

  • Details : 1 vol. (II-783 p.)
  • Notes : Publication autorisée par le jury
  • Annexes : Bibliogr. p. 699-718. Notes bibliogr.

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