"La mort de César", tragédie de Georges de Scudéry : édition critique avec introduction, notes et commentaires

by Dominique Moncond'huy

Doctoral thesis in Littérature française

Under the supervision of Jacques Truchet.

defended on 1987

in Paris 4 .

  • Alternative Title

    La mort de César : tragedy by Georges de Scudéry, a critical edition with introduction, notes and commentaries


  • Abstract

    La mort de Cesar was created in 1635 and first published in 1636. It was one of the first French tragedies tending to regularity. Scudery follows Mairet's Sophonisbe footsteps, probably to compete with him. He was inspired by historical sources, essentially by Plutarch, by dramatic sources too: other tragedies had been already written about Cesar’s murder and no doubt Scudery knew some of them. He also took account of his main characters' traditional image: actually they were not only great figures of the past, but real models and even real myths. The play is not only a transitional one, from a dramaturgic point of view; it shows Scudery’s qualities as a playwright: he was skilled in dramatic construction, in movement and in the solemnity required by such a subject. It is also a great political tragedy: Scudery condemns the conjuration, defends monarchy and claims for a policy which sounds like Richelieu's ideas. The play was dedicated to the cardinal and was followed by the autres oeuvres in the first two editions. This collection of poems praised Richelieu; so the tragedy became the main element in building a monument to the cardinal's glory. That is why this critical edition not only introduces the reader to the text of the first edition of the play, but also to the autres oeuvres, ie to the whole volume published in 1636.


  • Abstract

    Créée en 1635, publiée pour la première fois en 1636, La mort de César est une des premières tragédies françaises qui tende à la régularité. Scudéry suit la voie ouverte par Mairet avec sa Sophonisbe, sans doute pour rivaliser avec lui. Il s'est inspiré des sources historiques, essentiellement de Plutarque, mais aussi des sources dramatiques: l'assassinat de César avait déjà été porté à la scène par divers dramaturges, et Scudéry connaissait assurément certaines de ces œuvres. Il a également pris en compte l'image traditionnelle des principaux personnages, devenus plus que de grandes figures historiques : des modèles, voire de véritables mythes. Pièce de transition d'un point de vue dramaturgique, cette tragédie révèle les qualités de Scudéry dramaturge : sens de la construction dramatique, du mouvement, du spectacle et de la pompe nécessitée par un tel sujet. Mais c'est aussi une grande tragédie politique : Scudéry condamne la conjuration, défend la monarchie et prône une politique qui n'est pas sans lien avec les idées de Richelieu. Dédiée au cardinal, la pièce était également suivie dans les deux premières éditions des autres œuvres, un recueil de poèmes chantant les louanges de Richelieu. La tragédie devenait ainsi le corps principal d'un édifice à la gloire du ministre. C'est pourquoi cette édition critique propose le texte de l’édition originale de la tragédie, mais aussi les autres œuvres, c'est-à-dire l'ensemble du volume publié en 1636.

Consult library

Version is available as a paper

Informations

  • Details : 2 vol. (348 f.)

Where is this thesis?

  • Library : Université de Paris-Sorbonne Paris 4. Service commun de la documentation. Bibliothèque Serpente.
  • Available on site in the applicant institution
  • Odds : BUT 1226
  • Library : Université Paris Nanterre. Service commun de la documentation.
  • Available for PEB
  • Odds : 840"16" SCU 8 MON
  • Library : Bibliothèque interuniversitaire de la Sorbonne (Paris).
  • Unvailable for PEB
  • Odds : TMC 88-739
  • Library : Centre Technique du Livre de l'Enseignement supérieur (Marne-la-Vallée, Seine-et-Marne).
  • Available for PEB
  • Odds : I 4= 12940-<1,2>
See the Sudoc catalog libraries of higher education and research.