Le Badass et autres excentriques : de la subversion chez Thomas Pynchon

by Bénédicte Chorier

Doctoral thesis in Études anglo-américaines

Under the supervision of CLAUDE RICHARD.

defended on 1987

in Montpellier 3 .

  • Alternative Title

    The badass and other excentrics : thomas pynchon and subversion


  • Abstract

    Thomas pynchon's works bear the marks of a general collapse of the values on which modern worldviews were founded. Pynchon belongs to a line of thought that attempts to resist the temptation of gathering multiplicity into a reassuring unity. A close reading of gravity's rainbow's first section shows that pynchon opens up a space in order to escape derterminations. It is a space open to subversion - a dionysian framebashing enterprise undertaken by a whole series of characters that are related to a type named the "badass" by pynchon himself; this type is examined in the second part of this study. The third part deals with the relationship between these excen- tric characters and death : through constant ambivalence, pynchon involves death in a struggle against death itself. The fourth part moves on to subversion as a "counterforce" which manifests itself beyond individual characters and attacks - from within - the very framework of fiction.


  • Abstract

    L'oeuvre de thomas pynchon porte les traces d'un ecroulement general des valeurs qui fondaient la vision du monde des modernes. Pynchon se place dans la lignee d'une pensee qui cherche a se soustraire a la tentation de rassembler la multiplicite inquietante des donnees de l'experience humaine en une unite rassurante. Une lecture detaillee de la premiere section de gravity's rainbow montre que pynchon ouvre un espace qui permet d'echapper aux determinations. Cet espace, c'est celui de la subversion, une entreprise de type dionysiaque menee par toute une serie de personnages participant d'un type que pynchon lui-meme appelle le "badass", type examine dans la deuxieme partie de ce travail. Une troisieme partie etudie les rapports qu'entretiennent ces personnages excentriques avec la mort : en menageant constamment l'ambivalence, pynchon fait participer la mort elle-meme a une subversion de l'ordre de la mort. La quatrieme partie aborde une subversion qui depasse le cadre du personnage et se manifeste a travers une force, "counterforce" qui fait eclater les cadres de la fiction romanesque.

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Informations

  • Details : 322 f
  • Notes : Publication autorisée par le jury

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