Impulsivité et distractibilité chez des adultes TDAH : évaluation, potentiels évoqués et remédiation.

par Agathe Marcastel

Thèse de doctorat en Sciences cognitives Neuroscience cognitive

Sous la direction de Nathalie Bedoin et de François Pellegrino.

Soutenue le 09-04-2019

à Lyon , dans le cadre de École Doctorale Neurosciences et Cognition (NSCo) , en partenariat avec Laboratoire Dynamique Du Langage (équipe de recherche) , Université Lumière (Lyon) (établissement opérateur d'inscription) et de Dynamique Du Langage / DDL (laboratoire) .

Le président du jury était Jérôme Clerc.

Les rapporteurs étaient Philippe Kahane, Anne Bonnefond.


  • Résumé

    My objectives are twofold: 1/ investigating the cognitive and electrophysiological mechanisms of response inhibition in healthy or ADHD adults, 2/ providing a training program to reduce impulsivity. According to Braver (2012), action regulation permits to control impulsivity in two ways: proactive inhibition, effected before motive commands and reflected in an event related potential (ERP) in the N2 wave, and reactive inhibition, a rapid correction mechanism interrupting a motor process already well underway, reflected by the P3 wave.

  • Titre traduit

    Impulsivity and distractibility in adults with ADHD : testing, training and evoked response potentials


  • Résumé

    My objectives are twofold: 1/ investigating the cognitive and electrophysiological mechanisms of response inhibition in healthy or ADHD adults, 2/ providing a training program to reduce impulsivity. According to Braver (2012), action regulation permits to control impulsivity in two ways: proactive inhibition, effected before motive commands and reflected in an event related potential (ERP) in the N2 wave, and reactive inhibition, a rapid correction mechanism interrupting a motor process already well underway, reflected by the P3 wave.


Il est disponible au sein de la bibliothèque de l'établissement de soutenance.

Consulter en bibliothèque

La version de soutenance existe

Où se trouve cette thèse\u00a0?