Tourisme et santé, mise en production des territoires par le tourisme médical

par Serikpa Georges Lohore

Thèse de doctorat en Amenagement du Territoire

Sous la direction de Jean-Michel Hoerner.

Le jury était composé de Carlos Santos, Eric Paget-Blanc, Nicolas Peypoch, Virginie Chasles.

Les rapporteurs étaient Carlos Santos, Eric Paget-Blanc.


  • Résumé

    L’association des concepts de tourisme et de santé, est marquée par une opposition qui découle de la nature des deux concepts. Le lien entre ces deux domaines de la vie des sociétés est protéiforme, et s’inscrit dans l’histoire, les pratiques sociales et l’actualité. Cette relation se décline sous la forme du thermalisme de l’Antiquité, à la création des premiers hôpitaux pour héberger les pèlerins du Moyen Âge, et l’organisation du premier voyage à forfait par Thomas Cook en 1841, dans une campagne contre l’alcool en Angleterre. Aujourd’hui la médecine du voyage et ses recommandations pour les séjours dans les pays tropicaux, de même que les récentes épidémies de portée mondiale, et leurs incidences sur l’économie touristique, ajoutent de nouveaux démembrements à la relation entre la santé et le voyage. Mais c’est par le biais du tourisme médical que cette étude tente d’approfondir le rapport entre les deux concepts. Forme de migration moderne, on découvre un secteur économique rapportant en 2013, près de 60 milliards de dollars, et un modèle économique que tentent de dupliquer de nombreuses destinations. Dans les préalables de ce phénomène, il y a pour ces destinations, une économie touristique efficace, et un secteur de la santé irrigué par un système d’assurance santé, sous son trait universel. Enfin le tourisme médical, dévoile sa face controversée, celle de l’Ethique re-questionnée dans la PMA, ou pour les suites médicales de la pratique, avec les problèmes post-opératoires. Mais c’est surtout sous la forme d’une nouvelle mise en valeur des territoires urbains, que pèse désormais le tourisme médical, en France et ailleurs aussi.

  • Titre traduit

    Tourism and health, implementation of the territories by the Medical Tourism


  • Résumé

    Tourism and health are two concepts, at first sight in opposition. If tourism "is not based on any necessity," health, "engages the lives of individuals and societies." By scrutinizing the two concepts, it emerges a protean relationship that fits into history, social practices and current events. Despite the progress made in medicine, some tourist destinations, for specific epidemiological reasons are still destinations at risk. The current context of globalization, has influences in the field of health. The recent epidemics, H1N1 flu, Coronavirus etc., are today a threat to the planet. These experiences have shown the subjection of the tourism sector to the epidemiological state of the world. At this first connection between health and tourism, there is the one that makes health a consumer good, a design on which medical tourism is based. Medical tourism is a phenomenon brought to life by the media. The ambiguity of the term leads us to confess at the epistemological level of an inappropriate formula. However, it refers to a phenomenon that brings in nearly $ 60 billion in global revenue a year.These economic spinoffs support the expansion of the practice: Asia, Eastern Europe, North Africa, Latin America, and North America. The cost of care on these destinations, mostly emerging countries, Are much lower than in the countries of origin of patients. Legislation on certain medical acts is also important in medico-tourist motivations. PMA, transplants, abortion, participate motivations of medical tourism. However, the observations show a correlation between the emergence of this economic model, and the existence on the one hand, on the one hand, of a rich tourist activity, and on the other,of health insurance mechanism, covering the majority Population. In France we find the conditions for the development of a medical-tourist activity. However, the contribution of the Hexagon to this segment of the world economy is below its capacity, although it must be admitted that some cities are famous for hosting foreign patients. In city marketing, hospital facilities also define the importance of agglomerations. On this fact the cities of Paris, Marseille and Lyon, each has a medical-tourist activity. This study analyzes this segment in each of these cities, with their tourist and sanitary features.Thus, medical tourism is emerging as a new form of development of the territory, in France and elsewhere as well.


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