Thèse soutenue

FR  |  
EN
Auteur / Autrice : Carolina Gonçalves
Direction : Dominique GrouxMaria Do Carno Silva
Type : Thèse de doctorat
Discipline(s) : Sciences de l'éducation
Date : Soutenance en 2010
Etablissement(s) : Paris 10

Mots clés

FR

Mots clés contrôlés

Résumé

FR  |  
EN

This  study  continue  the  one  presented  as  a  dissertation  of  the master's  degree,  in January 2007, at Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, of Universidade Nova de Lisboa.  It focuses on the study and description of elements that interfere with the success of students of African descent, such as the linguistic ability and pedagogical relationship.  This was conducted through the analysis of data collected from students attending the 3rd cycle of basic education in schools located on the outskirts of Lisbon.  The  objective  of  this  dissertation  was  to  know  whether  the  learning  difficulties  of students  of  African  descent were  focused  exclusively  on  their  language  difficulties  and  /  or were also related to the construction of the pedagogical relationship.  The study was divided into two moments, each moment consisting of four phases that correspond  to  different  data  collections.   Initially,  we  applied  language  tests  and  three questionnaires  to  students  on  their  representations  of  the  learning  process  of  the  school language  and  the  representations  of  that  language  (which  is,  after  all,  the  language  of  the hosting country), as well as their perceptions on the  language teacher, compared to teachers of other subjects; in a second phase, the same instruments were applied to students attending schools  in  priority  education  zones  (ZEP),  in  some  neighborhoods  of  Paris.   The  results were submitted to qualitative and quantitative analysis(Miles and Huberman, 2003; Tuckman, 2002; Howell, 2006).  The aim was  to compare  the  learning process of  linguistic minorities  in Portugal with that of Portuguese students and also with students in similar situations on European countries, notably France.  From  the  results,  it  can  be  concluded  that  learning  difficulties  are  common  to  all participants in this research and a consequence of all the variables involved.  The results show the  need  for  urgent  change  in  the  learning  process  of  all  students,  since  the  linguistic  and cultural diversity existing in schools requires a change for a public increasingly multilingual and multicultural.