André Breton et la folie

par Kaori Kasaï

Thèse de doctorat en Histoire et sémiologie du texte et de l'image

Sous la direction de Jacqueline Chénieux-Gendron.

Soutenue en 2010

à Paris 7 .


  • Résumé

    Théoricien du surréalisme, André Breton (1896-1966) place au cœur de sa pensée et de son écriture esthétiques l'intérêt pour ce qui est primitif. Dans ses écrits, notamment dans sa critique d'art, il mentionne fréquemment les œuvres dites « primitives » (primitifs italiens, arts premiers, arts naïfs et arts préhistoriques), l'image primitive, la mentalité primitive et l'état primitif de la société. La plupart de ses réflexions concernant le primitif développent une contestation des valeurs de la société de son temps, souvent incarnées par la pensée rationnelle et systématique. Sa référence constante au primitif revêt un caractère à la fois esthétique, politique et mythique. Structurée autour des trois aspects du primitivisme, cette thèse vise à retracer l'évolution entière du rôle du « primitif » et du « primitivisme » dans la pensée esthétique de Breton et précise également la spécificité de sa pensée durant entre-deux-guerres.


  • Résumé

    How should we approach the role played by madness in the writings of André Breton? Can we accept the proposition that there is no distinction therein between 'madness and non-madness'? Breton's position with regard to mad people was always that it is not the 'mad' who should feel guilty about their condition, but society, which creates a narrow caricature of madness. Beyond that interpretation it seems that Breton felt a kind of sympathy for mad people, and as a verbal artist may have been willing to let himself enter states of creative frenzy. By examining two dimensions of madness in Breton's writings, on the one hand crime (as acts of madness), and on the other the language of the mad (which inspired the Surrealist method of automatic writing), we shed light on a new consciousness of madness brought about by Breton. Horrendous crimes were of interest to him, not only because of their social background, but for a kind of 'black humour' that could be seen in them - humour somewhat related to that in works by Sade or Lautréamont, writers favoured by Breton. With regard to language, Breton formed a theory in his writings of the 1920's, then further developed it in the 1930's (as L'Immaculée Conception, for instance, shows). Furthermore, during those decades there was great progress in medical psychiatry, in particular in studies of automatism and the language practices of mad people. Those studies may well have served Breton's poetics. Conversely, after World War II, some psychiatrists proposed that Surrealism itself had made major contributions to addressing some of the fundamental questions of psychiatry, such as the value, the meaning and the limits of madness.

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Informations

  • Détails : 1 vol. (308 f.)
  • Notes : Publication autorisée par le jury
  • Annexes : 244 réf.

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  • Bibliothèque : Université Paris Diderot - Paris 7. Service commun de la documentation. Bibliothèque Universitaire des Grands Moulins.
  • PEB soumis à condition
  • Cote : TS (2010) 085

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  • Cote : MC 12509
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