Problématisation, activités langagières et apprentissages dans les sciences de la vie : étude de débats scientifiques dans la classe dans deux domaines biologiques : nutrition et évolution

par Yann Lhoste

Thèse de doctorat en Sciences de l'éducation

Sous la direction de Christian Orange et de Martine Jaubert.

Soutenue en 2008

à Nantes .


  • Résumé

    Based upon the language analysis of 3 in-class science debates on notions taken from functional biology (nutrition with 14-15 year olds) and historical biology (evolutionary mechanisms with 17-18 year olds studying economics and possible common ancestry with a group of students preparing to take the primary-school teachers competitive examination), this PhD looks at how pupil knowledge and language use are closely related in the learning process of problem defining in biology class. The very type of analysis used allowed for a better understanding of the links that exist between pupil problem-defining, how they try and understand biology and the content beyond the oral work produced by the pupils themselves. Several different levels of problem building were observed along with the areas where pupils were most susceptible to encounter difficulties.

  • Titre traduit

    Problem biulding, learning and language activities in life sciences class : a classroom-debate in the sciences surrounding nutrition and evolution


  • Pas de résumé disponible.

Consulter en bibliothèque

La version de soutenance existe sous forme papier

Informations

  • Détails : 1 vol. (510 p.)
  • Annexes : Bibliogr. p. 423-438

Où se trouve cette thèse ?

  • Bibliothèque : Université de Caen Normandie. ESPE, Centre de Saint-Lô. Bibliothèque.
  • Non disponible pour le PEB
  • Cote : 5/6:37 LHO
  • Bibliothèque : Université de Caen Normandie. ESPE, Centre de Caen. Bibliothèque Gaston Mialaret.
  • Disponible pour le PEB
  • Cote : 550.71 LHO (VERT)
  • Bibliothèque : Université de Nantes. Service commun de la documentation. BU Lettres.
  • Disponible pour le PEB
Voir dans le Sudoc, catalogue collectif des bibliothèques de l'enseignement supérieur et de la recherche.