Thèse de doctorat en Psychologie du développement
Sous la direction de Chantal Zaouche-Gaudron.
Soutenue en 2007
à Toulouse 2 .
L’objectif de cette recherche concerne l’étude de l’influence spécifique et combinée du contexte socioéconomique et de l’expérience paternelle sur le développement socio-affectif du jeune enfant au Chili. Le développement socio-affectif de l’enfant peut être influencé par divers facteurs liés aux environnements de l’enfant, notamment le lien père-enfant (Lamb, 2002) et le contexte socioéconomique de pauvreté (Mcloyd, 1990). Ce dernier influence le développement socio-affectif de l’enfant en affectant le père et ses pratiques parentales (Elder & al. , 1992). La stratégie de recherche est élaborée à partir du modèle bioécologique de Bronfenbrenner (2005) « processus – personne – contexte - temps ». La population se compose de 46 enfants chiliens, garçons et filles, et de leur père. Les résultats montrent que le contexte socioéconomique et l’expérience paternelle ont un effet spécifique et combiné sur la « qualité de la représentation de l’attachement » des enfants chiliens, et que cet effet diffère en fonction du sexe de l’enfant.
Socio-emotional development, fatherhood, and socioeconomic context : a bioecological model : study of the influence of poverty and father experience on socio-emotional development of child at the age 4 – 5 in Chile
The goal of this research was to study the specific and the combined influence of the socioeconomic context and the “father experience” on child’s socio-emotional development at ages 4 and 5, in Chile. Child’s socio-emotional development is affected by many factors that interact with him. Among the child’s family relationships, father has an important role in the child’s socio-emotional development from early childhood (Lamb, 2002). In addition, the socioeconomic context has a negative effect on child’s socio-emotional functioning (Mcloyd, 1990). But poverty also influences child’s development through the father and his parenting practices (Elder, & al, 1992). Relationship between poverty, child socio-emotional development and “father experience” is very complex. With the purpose to articulate this complexity we based the present study in the Bronfenbrenner’s bioecological “process-person-context-time” model (Bronfenbrenner, 2005). The participants in this study were 46 Chilean children (boys and girls), and their father. Findings suggest that the quality of socioeconomic context and the satisfaction of “father experience” have a specific and a combined influence on quality of child’s attachment representations. This effect is particularly significant for girls and not for boys.