Sécurité et société : conceptions et pratiques de la sécurité dans les Instructions officielles de l'E.P.S.

par Patrick Signorello

Thèse de doctorat en Sciences sociales

Sous la direction de Pierre Parlebas.

Soutenue en 2007

à Paris 5 .


  • Résumé

    L'étude traite de l'évolution du concept de sécurité au prisme des Instructions officielles de l'EPS et pose l'hypothèse que cette évolution joue un rôle d'influence sur les pratiques et d'incidences sur les attitudes pédagogiques. Trois axes d'investigation : Le premier axe issu de l'histoire de l'éducation physique pose la question des rapports de la discipline avec les institutions qui l'ont régie afin de repérer les influences sociopolitiques. Le second axe explore les textes officiels s'imposant aux enseignants afin d'en saisir les différents sens du mot sécurité. Le troisième axe juridique s'articule aux deux précédents par le regard porté sur les accidents et les conséquences de responsabilité formulées par les juridictions civiles et/ou pénales. Les constats ont démontré des changements de sens du mot sécurité (défense de la Nation, protection de la santé) pour aboutir de nos jours à l'absence de risques d'accidents. L'éducation physique, pratique sociale mais aussi scolaire placée au cœur des influences doit, en conséquence, modifier sa pensée pédagogique et adapter ses pratiques dans une double intention : 1. Ne pas rester en marge d'une évolution sociétale. 2. Répondre aux finalités éducatives qui lui sont assignées aujourd'hui par l'institution Education Nationale. En conséquence, l'intégration de la pensée du risque à la pensée pédagogique semble être la voie d'une synthèse positive pour répondre à un modernisme sous l'influence et la prégnance du principe de précaution.

  • Titre traduit

    Security and society : security conception and practice within the official directives of physical and sports education


  • Résumé

    The subject of this study deals with the evolution of the concept of safety through the prism of the official directives concerning physical and sports education. It rests on the assumption that this semantic evolution has an impact on physical practices as well as on teaching attitudes. The study centered around three poles of research. The first pole, based on the history of physical education raises the question of the relationship of this discipline with the institutions which govern it in order to determine the sociopolitical influences. The second pole deals with the study of the pertinent legislation to determine the various meanings of the word safety often revealed by the related official directives which are binding on the sports educators. Finally, the third pole is articulated with the preceding two by an analysis of the civil and/or criminal liability related to accidents and to the people involved. A cross analysis of these three poles makes it possible to understand the political and institutional bases which are driving the transformations and evolutions of the concept of safety. The study results show the changes of the meaning of the word safety are revealed at the same time by a synchronic dimension related to the institution governing physical education but also by a diachronic dimension resulting from the political context of the time. Thus the word safety could mean the defense of the Nation or the protection of health but more recently the absence of the risk of accidents. The development of technologies, the refusal of risk and the increase in litigation are factors of progress which place individual and collective liability at the cornerstone of a risk free corporation whose two pillars consist of prevention and indemnification. Physical education, as a social but also educational practice is placed at the heart of these influences. As a result, it must modify its teaching methods and adapt its practices with two objectives in mind: 1. To progress with societal changes 2. To respond to the educational goals set by the Ministry of Education. (Education Nationale). Consequently the integration of the concept of risk, resulting from the professional practices of the industrial world, with teaching methods seems to be the answer to a modern world influenced by the principle of precaution.

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  • Détails : 1 vol. (422 f.)
  • Annexes : Bibliogr. f. 418-422

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