Determinants of capacious memory

par Séverine Dubuc

Thèse de doctorat en Psychologie

Sous la direction de Thomas Karlsson et de Robert Lalonde.

Soutenue en 2005

à Rouen en cotutelle avec Linköping .


  • Résumé

    This work studies situations that correspond to the ability to accurately memorize a large amount of information. We name this phenomenon capacious memory. Even if highly accurate memory aspects have been documented in memory literature, a common approach is obviously missing. Hence, the aim of this thesis is to give an overview of capacious memory and to intensify the study of such memory phenomena. In a first part, we examine how capacious memory can be related to central ideas in psychology. Then, we investigate the effects of classical variables, like use of delay, type of task, aging and amnesia. We stressed the general circumstances under which capacious memory could be delimited. Furthermore, we put our interest on memory processes that could support it. We present data which indicate that capacious memory is related to familiarity, it is also important to elucidate how in normal aging and patients with neuropsychological impairment work out. Thus, we carry out studies where we examine performance for healthy young and older patients and memory impaired patients. These last studies are particularly important.


  • Résumé

    Sous certaines conditions, les participants sont capables de reconnaître un grand nombre d'informations visuelles et montrent des capacités mnésiques quasi-parfaites. Ce travail étudie des situations qui correspondent à l'habileté de mémoriser de manière précise un grand nombre d'informations. Nous avons qualifié ce phénomène de " capacious memory " (Dubuc, Karlsson, & Lalonde, 2004). D'un point de vue théorique, nous avons défini ce phénomène mnésique comme suit, " capacious memory " (CM) implique : la rétention d'un nombre illimité d'informations, le rappel de détails d'événements passés, ou encore, la récupération d'éléments que les participants non pas imaginés et sans aucun entraînement spécial (i. E. , utilisation de stratégies mnésiques). De ce point de vue, la " capacious memory " apparait comme un phénomène " normal ". Or, même si certains aspects d'une mémoire très performante sont documentés dans la littérature, une approche commune semble manquée

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Informations

  • Détails : 1 vol. (165 f.)
  • Notes : Publication autorisée par le jury
  • Annexes : Bibliogr. f. 73-86

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  • Bibliothèque : Université de Rouen. Service commun de la documentation. Section lettres.
  • Disponible pour le PEB
  • Cote : S5951
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