Fremwahrnehmung und Sportberichterstattung : Die Fubball-Weltmeisterschaft 1998 in Frankreich in deutschen und französischen Presse-und Fernsehmedien

par Jochen Müller

Thèse de doctorat en Philosophie

Sous la direction de Michel Grunewald.

Soutenue en 2003

à Metz .


  • Résumé

    The thesis contains three main research subjects : 1. French and German sports media give certain personal characteristics and qualities to the footballers of the other country. Key stereotypes suggest that Germans and French are the exact opposite of each other : discipline, organisation, work, fighting spirit, persistance, efficiency (for the Germans), creativity, passion, mental weakness, spontanity and aesthetic (for the French) - to cite only some examples. These qualities are generalised and transferred to the totality of the respective society. Thus, sports media create a certain "imaginary character" of the German and French people. At the same time, the study analyses various information on the other country given by sports journalists : What are the historical events and experiences, the national symbols and the information about the way of living of the other country that play the most important roles in the collective memory of that neighbouring country ? What is the relationship towards the language of the other ? 2. In both countries, the result of national team provoked a debate on the state of affairs within each society. The study describes and analyses the "black-blanc-beur discussion" in France and the "discussion about economic and political stagnation" in Germany and shows how football and the sports press can influence political and sociological debates within a country - football as a mirror for the state of a nation. 3. The study analyses how both countries "media reacted tho the violent behaviour of several hundred German hooligans in Lens during, which led to French policeman Daniel Nivel being severely injured. What images sprang most readily from the collective memory of the French. What were the reactions of German society ? Furthermore, the study reveals important differences in French and German sports journalism - for example, the significantly different styles of live TV football commentary to be found in both countries

  • Titre traduit

    The perception of the other and sports journalism : The Soccer World cup 1998 in France in French and German press and television


  • Pas de résumé disponible.


  • Résumé

    La thèse aborde trois principaux sujets de recherche : 1. La perception de l'autre, les traits de caractères et qualités reliés aux footballeurs de l'autre pays - discipline, organisation, travail, lutte, persistance, efficacité et esprit combatif (pour les Allemands), créativité, passion, spontanéité, débilité mentale et esthétique (pour les français) (pour ne revenir qu'à quelques images trouvées) - sont généralisés et appliqués à la totalité de la société respective. Ainsi, on peut parler d'un "caractère imaginaire collectif" des Allemands et des Français crée par les médias sportifs. En même temps, l'étude analyse les informations générales sur les deux pays dans le cadre du journalisme sportif. Quelles sont les événements et le experiences historiques, les symboles nationaux, les informations sur le mode de vie les plus importants dans la mémoire collective du pays voisin ? Quelle est le rapport à la langue de l'autre ? 2. Dans les deux pays, le résultat de l'équipe nationale a provoqué un débat sur l'état de la société respective. La thèse décrit et analyse la "discussion black-blanc-beur" en France et le thème de la "stagnation", très répandu en Allemagne à l'époque, et elle montre ainsi comment le football et la presse sportive peuvent influencer les débats de la société dans un pays ; de ce fait, on peut considérer le football comme un miroir de l'état nation. 3. L'étude analyse comment les médias des deux pays régissent aux actes de violence de plusieurs centaines de hooligans allemands à Lens lorsque le gendarme français Daniel Nivel a été grièvement blessé. Quelles images surgissent de la mémoire collective des Français ? quelles sont les réactions de la société allemande ? Par ailleurs, l'étude révèle des différences significatives entre le journalisme sportif des deux pays - par exemple, les styles considérablement différents de commentaires de matches de football en direct à la télé

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Informations

  • Détails : 2 vol. (705 f.)
  • Notes : Publication autorisée par le jury
  • Annexes : Bibliogr. f. 620-667

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