Thèse de doctorat en Psychologie clinique et pathologique
Sous la direction de Jean-Claude Maleval.
Soutenue en 2002
à Rennes 2 .
Debility according to Lacan, under the light of an exemplary case. We introduce debility through a discrimination between invalidating debility and the creative one, from the evolution of the concept in Lacan's teaching, and that will lead us to question debility in relation to the symetrical-mind-in-reverse of the unconscious ; to which the operator is the imaginary function. After exposing a clinical example of invalidating debility in psychoanalytical cure, Wolfgang Amadé Mozart will be our exemplary case thanks to his remarkable precocity. The quality of the father-and-son encounter was essential here. The defective genius : "high -spirited, light-headed and pleased at work" exists, but only for a body-debility unburdened on l'Autre. Mozart is his music, and we'll demonstrate that it is consubstantial with language, through an intertwining of the signifier and the music ; it's both a "pure writing" worth the structural "real", and "applied writing" for sonority and the music ; it's both a "pure writing" worth the debility to the symptom ; and, through its imaginary bipolarity and the function of modulation it carrie, it gets at givng its other name, the preconscious.
Nous introduisons la débilité mentale par une découpe entre invalidante ou féconde, à partir de l'évolution du concept dans l'enseignement de Lacan, ce qui nou amène à poser la débilité en fonction de l'esprit énantiomorphe à l'inconscient. L'opérateur en est la fonction imaginaire. Après un exemple clinique de débilité mentale invalidante en cure analytique, notre "cas exemplaire" sera Wolfgang Amadé Mozart à cause de la remarquable précocité. La qualité de la rencontre père-fils fut ici essentielle. Le génie débile "esprit gai, tête légère et plaisir au travail", a sa condition même dans une débilité du corps laissée à la charge de l'Autre. Mozart est sa musique et nous montrerons qu'elle est consubstantielle au langage, par un entrelacement entre le sgnifiant et la musique : à la fois "écriture pure" qui vaut pour le réel structural et "écriture appliquée" pour la sonorité, la voix et le signifiant. La conclusion articule la débilité au sinthome ; et, via sa bipolarité imaginaire et la fonction de modulation qu'elle supporte, lui donner son autre nom, le préconscient.