Recherches sur la photographie et la Commune

par Joël Petitjean

Thèse de doctorat en Histoire de l'art

Sous la direction de Bruno Foucart.

Soutenue en 1996

à Paris 4 .


  • Résumé

    Photographies on paris commune (1871) are very often reproduced for illustration purposes in historical publications. For many years, it is regularly question of theses pictures in works dedicated to photography. Nevertheless it odes not exist yet any reference book. The reading of contradictory commentaries justify an open analysis, of aesthetic, historical and sociological nautre, based on a methodical inventory of pictures. For fhe first time, this work direct in public collections (paris, bibliotheque nationale, etc. ) has been made. This report includes a study accordingy to three approaches : a typological and thematic analysis, a situation of the pictures in comparison with other means of representation (endgraving) or expression (writting), an analysis of the various photography appropriations created by the events. The stidy is followed up of a chronology, of an important catalogue of printings and albums, including biographical notes, of a bibiliography, and of a choice of reproductions. In an extreme historic situation, the photography takes a wider place and is revealing. Some of its uses are systematized (communication, propaganda, police identification). Antidote against spacio-temporal distance, photography is a vehicle for some aspects of reality. It searches its identity in its relation to the event, it registers the sites and the characters, in an increasing proximity report "historical photography" is syubstituating to history painting. Photography transmits symbols, contributes to conditioning. It is used, and censored by authorities.

  • Titre traduit

    Research on photography and paris commune (1871)


  • Résumé

    Des photographies de la commune de paris (1871) sont tres souvent reproduites a des fins d(illustration dans des publications historiques. Depuis quelques annees, il est question regulierement de ces images dans des ouvrages consacres a la photographie. Cependant, il n'existait encore aucun ouvrage de reference. La lecture de commentaires contradictoires justifie une analyse ouyverte. D'ordre esthetique, sociologique, s'appuyant sur un inventaire methodique des images. Pour la premiere fois, ce travail direct dans des collections publiques (bibliotheque nationale, etc. ) a ete veritablement entrepris. Ce memoire comprend une etude selon trois approches: une analyse typologique et thematique, une situation des photographies par rapport a d'autres moyens de representation (gravure) et d'expression (ecriture), une analyse des diverses appropriations de la photographie suscitees par les evenements. L'etude est suivie d'une chronologie, d'un important catalogue de tirages et d'albums, qui comprend des notices biographiques de photographes, d'une bibliographie, et d'un choix de reproductions. Dans une situation extreme, la photographie prend une place plus grande et fort revelatrice. Certains de ses usages sont systematises (communication, propagande, identification policiere). Antidote a l'eloignement spatio-temporel, la photographie vehicule certains aspects de la realite. Elle se cherche dans sa relation a l'evenement. Elle enregistre les lieux et les personnages, dans un rapport de proximite croissant. A la peinture d'histoire se substitue la "photographie historique". La photographie transmet des symboles, contribue au conditionnement. Elle est utilisee et censuree par les pouvoirs publics.

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