Les jeux de la voix et du regard dans les nouvelles de Henry James

par Nelly Valtat-Comet

Thèse de doctorat en Études anglaises

Sous la direction de Hubert Teyssandier.

Soutenue en 1995

à Paris 3 .


  • Résumé

    This is a theoretical and thematic study of gaze and voice as components of artistic creative power in the tales of jmaes (the complete tales of henry james, leon edel, ed. , 1962-1964). Chapter 1 : "fields", offers detailed studies of several of the least known early tales, and explores the adventure of the "i" as a single voice for a single gaze. Chapter 2 : "portraits", is centered on the literary and pictorial notion of representation. Chapter 3 : "ghosts", goes further into the study of the coexistence of presence and absence. Finally chapter 4 : "papers", deals with the tales in which the main character is a writer, or a critic. Though a close examination of mirror effects between the different levels of embedded discoruses, it suggests an approach of the notion of narrative authority in henry james. The tales of henry james thus appear as links between his essays on narrative technique and his novels; as works of art they are a privileged field of experimentation for james's theories on fiction, and as diguised essays for james's theories on fiction, and as diguised essays they give a theoretical dimension to james's narrative activity.

  • Titre traduit

    Seeing and saying : the interplay of gaze and voice in the tales of henry james


  • Résumé

    Etude theorique et thematique de la voix et du regard comme elements constitutifs du pouvoir de creation artistique dans les nouvelles de henry james (edition etablie par leon edel: the complete tales of henry james, 1962-1964). Le chapitre 1: "champs", propose des microlectures de nouvelles peu connues de la periode d'apprentissage, et examine le "je" comme aventure d'une voix unique pour un regard unique. Le chapitre 2: portraits", est centre sur la notion, litteraire et picturale, de representation. "fantomes", le chapitre 3, etudie plus avant la dualite presence absence et les gommages successifs de l'illusion referentielle. Enfin, le chapitre intitule "papiers" (4) , regroupe les nouvelles dont les pers onnages centraux se definissent avant tout par leur activite d'ecriture, et propose une approche de la notion d'autorite narrative chez henry james, notamment a travers une etude des relations speculaires entre les differents niveaux d'enchassement des recits. Passerelles entre, d'une part, les ecrits theoriques jamesiens sur le roman et, d'autre part, les romans de james, les nouvelles offrent un champ d'application fictif aux theories et une dimension theorique a l'ecriture de fiction.

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